نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عفونت دندان منجر به بیماری های قلبی می شود

به تازگی تیمی از پژوهشگران فنلاندی به سرپرستی جان لیلجستراند از اساتید دانشگاه هلسینکی در حال بررسی نقش پوسیدگی های دندانی در افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. این پژوهشگر در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد : مطالعات ما نشان می دهد که  عارضه انسداد حاد شرائین اکلیلی قلب یا Acute coronary syndrome بین بیمارانی که دارای پوسیدگی دندانی نیازمند به انجام روت کانال بوده و اقدامات درمانی خود را به موقع انجام نداده اند، در مقایسه با سایر افراد به میزان دو و هفت برابر بیشتر است.  عفونت در ریشه دندان ها یا التهاب عفونی لثه apical periodontics ، یک واکنش دفاعی بدن در برابر عفونت میکروبی ایجاد شده در پالپ دندان است.

عارضه انسداد حاد شرائین اکلیلی قلب یا Acute coronary syndrome بین بیمارانی که دارای پوسیدگی دندانی نیازمند به انجام روت کانال بوده و اقدامات درمانی خود را به موقع انجام نداده اند، در مقایسه با سایر افراد به میزان دو و هفت برابر بیشتر است.

گفتنی است؛ پوسیدگی دندان ها اصلی ترین عامل بروز این عارضه محسوب شده و در این مطالعات پژوهشگران به بررسی شرایط بهداشت دندان و عوارض قلبی 508 بیمار با میانگین سنی 62 سال پرداختند.

 پژوهشگران این تیم تحقیقاتی برای بررسی انسداد حاد شرائین اکلیلی قلب اقدام به بررسی شرایط شریان ها و آنژیوگرافی افراد فوق کرده و دریافتند 36 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعات دارای این عارضه بوده و 33 درصد نیز در آستانه ابتلا به این بیماری قرار دارند. در این میان 31 درصد از افراد تحت بررسی نیز فاقد نشانه های این بیماری شناخته شدند. در ادامه ، پژوهشگران به بررسی سلامت و بهداشت دندان و دهان افراد فوق پرداخته و مشاهده کردند که 58 درصد افراد دارای انسداد حاد شرائین اکلیلی قلب؛ دندان های پوسیده و نیازمند درمان داشته و از عفونت لثه و دندان رنج می برند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد اجرای درمان روت کانال در مواجهه با دندان های پوسیده، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به میزان زیادی کاهش می دهد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پژوهش های دندان یا Journal of Dental Research منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل