نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پروتئین گوشت قرمز چاق کننده است

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد پروتئین موجود در گوشت های قرمز با سازو کاری مشابه و همسان با شکر روی بدن تاثیر گذاشته و سبب چاق شدن می شود. در این مطالعات مشخص شد که گوشت قرمز بعد از چربی ، شکر و کربوهیدرات ها عامل مهمی برای افزایش وزن و چاقی محسوب می شود.

اعضای این تیم پژوهشی با بررسی اطلاعات مردم 170 کشور مختلف دریافتند که پنجاه درصد از چاقی های موجود در این کشورها بر اساس مصرف بیش از حد شکر و محصولات قندی است و عامل پنجاه درصد بعدی، مصرف پروتئین های حیوانی و گوشت قرمز است.

به طور طبیعی پس از مصرف گوشت قرمز، میزان زیادی انرژی به بدن وارد می شود که بخشی از آن مورد مصرف قرار گرفته و انرژی مازاد آن به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. به گفته پژوهشگران نوع مصرف گوشت قرمز در تغذیه مدرن سبب انباشته شدن انرژی در بدن شده و در پی آن فرد به مرور زمان چاق خواهد شد.

اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کردند در گذشته تعداد زیادی مقاله و پژوهش های مرتبط با این موضوع و چاقی ناشی از انباشت اضافه انرژی در بدن منتشر شده است اما در بیشتر آن ها بحث اصلی بر میزان مصرف چربی ها و درصد چربی آمیخته در گوشت بوده نه خود پروتئین موجود در آن ، در حالی که در این مطالعات جدید به طور خاص مصرف گوشت و تاثیر آن در افزایش وزن مورد مطالعه قرار داشته و پژوهشگران برای دستیابی به الگویی جامع و دقیق، اطلاعات و میزان شیوع چاقی در بیش از یک صد و هفتاد کشور مختلف جهان را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

در همین رابطه پروفسور ماسیچ هننبرگ استاد دانشگاه آدلاید اعلام کرد: بر اساس یافته های جدید مشخص شد که مصرف گوشت قرمز تاثیر مضاعفی بر افزایش وزن و شیوع چاقی دارد. در تجزیه تحلیل های انجام شده ، اعضای این تیم پژوهشی با بررسی اطلاعات مردم 170 کشور مختلف دریافتند که پنجاه درصد از چاقی های موجود در این کشورها بر اساس مصرف بیش از حد شکر و محصولات قندی است و عامل پنجاه درصد بعدی، مصرف پروتئین های حیوانی و گوشت قرمز است.

این پژوهشگر استرالیائی در ادامه توضیحات خود افزود: ما برای کنترل چاقی و ارائه راهکارهایی برای مبارزه با آن باید ساز و کارهای دقیقی داشته و عوامل ایجاد کننده آن را به خوبی بشناسیم. این مطالعات می تواند به کارشناسان در انتخاب روش های موثر تری جهت ارائه رژیم های غذائی و دستورالعمل های مبارزه با چاقی ، کمک کند. توصیه کلی ما به مردم جهان؛ کاهش میزان مصرف گوشت قرمز است.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Journal of Nutrition & Food Sciences منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل