نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حیوانات دارای خودآگاهی هستند

انسان ها از چهره خود تصویر ذهنی دارند و بازتاب آینه ای خود را از طریق تشخیص چهره خود می شناسند اما نشان دادن اینکه حیوانات دارای خودآگاهی خصوصی هستند به شواهدی از حالات ذهنی مرتبط و متقابل نیاز دارد.

به گزارش سیناپرس، برخی از حیوانات ظرفیت قابل توجهی برای تشخیص خود در آینه (MSR) دارند، اما پیامدهایی برای اثبات خودآگاهی نامشخص بوده و همچنان بحث برانگیز باقی می ماند. این موضوع عمدتاً به این دلیل است که آزمایش‌ های صریح دو مکانیسم بالقوه زیربنایی تشخیص در آینه هنوز وجود ندارد که شامل تصویر ذهنی از خود و تطابق بصری جنبشی می شود.

در این راستا تیمی از محققان به سرپرستی ماسانوری کوهدا (Masanori Kohda) از گروه زیست شناسی و علوم زمین، دانشگاه اوزاکا به آزمایش این فرضیه پرداخت که توانایی تشخیص در آینه در ماهی های لجن خوار به نام Labroides dimidiatus، با تصویر ذهنی از خود، به ‌ویژه چهره خود، مانند انسان‌ها مرتبط است.

در ابتدای آزمایش، ماهی ‌ها به تصویر خود و عکس ماهی های دیگر به عنوان غریبه‌ های ناآشنا حمله کردند. در مقابل، پس از اینکه همه ماهی‌ها تست آینه را گذراندند، ماهی ‌ها به تصاویر بی حرکت خود حمله نکردند، اما همچنان به تصاویر افراد ناآشنا حمله می ‌کردند.

 وقتی ماهی ها در معرض عکس های ترکیبی قرار گرفتند، چهره خود را مورد حمله قرار ندادند، اما به عکس های خود یا سایر ماهی های ناآشنا حمله می کردند که نشان می دهد ماهی های لجن خوار دارای ظرفیت تشخیص خود در آینه بوده و ویژگی های صورت خود را در عکس ها تشخیص می دهند.

جالب اینجاست هنگامی ماهی ها با عکس ‌هایی از خود با علامتی روی گلو مواجه شدند، ماهی ها رفتارهای خراش دادن گلو را نشان دادند که نشانمی داد سعی در پاک کردن آن علامت دارند.

در ادامه هنگامی که تصاویر با هم ترکیب شد، نتایج شواهد روشنی را ارائه داد که ماهی‌های لجن خوار خود را در عکس‌ها تشخیص می‌ دهند و مکانیسم احتمالی تشخیص خود در آینه با یک تصویر ذهنی از خود چهره مرتبط است، نه یک مدل تطبیق بصری جنبشی.

به گفته کوهدا انسان ها نیز می توانند تصویری ذهنی از چهره خود داشته باشند که نمونه ای از خودآگاهی خصوصی محسوب می شود.

کوهدا در ادامه افزود: مطالعات ما نشان داد که ترکیب آزمایش ‌های آینه ‌ای با عکس‌ ها پتانسیل بسیار زیادی برای درک ما از تکامل فرآیندهای شناختی و خودآگاهی خصوصی در حیوانات غیرانسانی دارد.

به گزارش سیناپرس، محققان در پایان اعلام کردند:نتایج پژوهش ها ثابت می کند که ماهی‌ ها با توانایی تشخیص خود در آینه می‌ توانند تصویر آینه‌ ای خود را بر اساس تصویر ذهنی از صورت خود تشخیص دهند. این مطالعه همچنین نشان می دهد که حیوانات چگونه تصاویر خود را تشخیص می دهند.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعات و یافته های جالب آن در آخرین شماره مجله تخصصی PNAS  منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل