ویروس کرونا چه موجوداتی را آلوده می کند؟

در مطالعه‌ ای که اخیراً منتشر شده محققان به طبقه ‌بندی میزبان ‌های ویروس کرونای انسانی (HCoV) پرداخته و با یافته های جالبی دست پیدا کردند.

به گزارش سیناپرس، ویروس های کرونا زئونوز اثرات قابل توجهی بر گونه انسانی داشته اند. به عنوان مثال، سندرم حاد تنفسی کرونا ۲ (SARS-CoV-2)، عامل بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) است و باعث ناراحتی حاد تنفسی در بین انسان ها می شود.

ویروس‌های کرونای انسانی می ‌تواند بین انسان و حیوان منتقل شود. علاوه بر این، این ویروس ها در بدن انسان با غلبه بر سد سیستم ایمنی از طریق انتقال میزبان طبیعی و میزبان واسطه بالقوه خود تکثیر می شوند.

ویروس‌ های کرونای انسانی دارای میزبان‌های مختلف آزمایشگاهی و حیوانی طبیعی از جمله خفاش، شتر، سیوت، موش، آهو و میمون هستند. با این وجود، محدوده دقیق میزبان ‌های کرونای انسانی و روابط انتقال آنها ناشناخته باقی مانده است.

در مطالعه حاضر، محققان یک ارزیابی هستی ‌شناختی و تاکسونومیکی از همه ویروس‌های کرونای تایید شده و گزارش‌ شده انسانی انجام دادند. به کزارش سیناپرس، برای شناسایی میزبان های حیوانی ویروس کرونای انسانی تایید شده، منابع متعددی مورد استفاده قرار گرفت. میزبان ‌های طبیعی و مدل ‌های حیوانی آزمایشگاهی با داده‌های بالینی یا تجربی شناسایی شدند.

اگرچه ثابت شده است که مدل موش آزمایشگاهی با تغییرات ژنتیکی الگوی مؤثرتری برای مطالعه ویروس‌های کرونای انسانی است، موش ‌های وحشی نیز به همان اندازه مستعد ابتلا به کرونا هستند. بنابراین، موش ها نیز میزبان این ویروس در نظر گرفته شدند.

در درخت طبقه بندی، محققان همچنین نزدیکترین اجداد گونه های مختلف را محاسبه و استخراج کردند. علاوه بر بسیاری از سطوح اجدادی، روابط بین سطوح مختلف اصطلاحات طبقه بندی و حاشیه نویسی های خاص، مانند نام گونه های علمی و نام های محاوره ای نیز استخراج شد.

به گفته محققان، ویروس کرونا از خانواده ویروس‌ های ریبونوکلئیک اسید (RNA) با رشته مثبت هستند که اعضایی از راسته Nidovirales، خانواده Coronaviridae و زیرخانواده Coronavirinae را تشکیل می دهند. چهار گروه زیر مجموعه برای آن وجود دارد که شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا می ‌شود.

محققان دریافتند:به طور کلی، ویروس‌های کرونای آلفا و بتا پستانداران از جمله انسان را آلوده می ‌کنند، در حالی که کرونای گاما و دلتا عمدتاً پرندگان را آلوده می ‌کنند. علاوه بر این، ویروس های بتا منتقله از خفاش ارتباط نزدیکی با بسیاری از بیماری های تنفسی انسان دارند و مسئول آن هستند. به گفته پژوهشگران، شواهد قابل توجهی وجود دارد که گربه‌ ها، ببرها، سگ‌ ها، گوریل‌ ها، شیرها، گوزن‌ های دم سفید نیز میزبان‌ های طبیعی ویروس کرونا هستند.

در مجموع ۱۹ مدل حیوانی آزمایشگاهی در مطالعات مختلف تحقیقاتی آزمایشگاهی انجام شده بر روی ویروس های کرونای انسانی مورد استفاده قرار گرفته است. در این حیوانات آزمایشگاهی، ویروس‌ های کرونای انسانی از مکان‌ های آناتومیکی مشخصی از جمله بزاق، ریه ‌ها و خون جدا شده‌ و چندین حیوان آلوده نیز علائمی را در خود بروز دادند.

به گزارش سیناپرس، نخستی ‌ها از نظر فیلوژنتیکی نزدیک ‌ترین همبستگی را با انسان دارند، به همین دلیل آنها به‌عنوان مدل ‌های آزمایشی حیوانی مؤثر برای ویروس‌های کرونای انسانی عمل می ‌کنند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: news-medical

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا