اطلاعات مدفون در یخ ها، میراثی برای نسل آینده

یخ های زمین در حال آب شدن هستند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. با این وجود اطلاعاتی در این یخ های وجود دارند که از نظر اقلیم شناسی و جانورشناسی می توانند بسیار تعیین کننده باشند. دانشمندان می توانند با تحلیل چنین اطلاعاتی به گذشته زمین پی برده و حتی برای آینده این سیاره نیز از این اطلاعات استفاده کنند. با این وجود برخی از این اطلاعات هنوز با فناوری های امروزی قابل تحلیل نیستند و باید استفاده از آنها را به آیندگان سپرد. به همین دلیل نیز دانشمندان به سراغ پروژه ای ویژه رفته اند تا به کمک آن از ذوب شدن بخشی از این یخ ها جلوگیری کرده و از این اطلاعات برای آینده بشر حفاظت به عمل بیاورند.

دانشمندان قصد دارند تا نمونه های جمع آوری شده را برای آیندگان در فلات بالایی قطب جنوب نگه داری کنند. بر اساس نظر این دانشمندان منطقه یاد شده قابل اعتماد ترین و طبیعی ترین مرکز موجود برای حفظ انجماد بر روی کره زمین است.

این پروژه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در همین راستا نیز جین جوزل (jean jouzel) به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال 2007 با تخصص اقلیم شناسی از این پروژه حمایت کرده است. او در این باره اعلام کرده است که این آرشیوهای یخی در دهه ها و حتی قرن های آینده، فوق العاده گرانبها خواهند بود و از آنها در اکتشافات علمی یا درک تغییرات محلی رخ داده در محیط استفاده خواهد شد. کارلو برانته به عنوان راهبر این پروژه نیز در این باره بیان کرده است که نسل دانشمندان هم دوره او مسئولیتی خاص در زمینه حفظ این یخ ها برای آیندگان دارند.

گروهی از کارشناسان یخچال های طبیعی در اواخر ماه میلادی جاری برای انجام اولین نمونه برداری های این پروژه به منطقه Col du Dôme در نزدیکی مرز ایتالیا و فرانسه خواهند رفت. نکته جالب در انجام این پروژه این است که دانشمندان قصد دارند تا نمونه های جمع آوری شده را برای آیندگان در فلات بالایی قطب جنوب نگه داری کنند. بر اساس نظر این دانشمندان منطقه یاد شده قابل اعتماد ترین و طبیعی ترین مرکز موجود برای حفظ انجماد بر روی کره زمین است.

منبع: gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا