نخستین مجوز به بخش خصوصی برای سفر به ماه

از زمانی که انسان سودای ماه را در سر گرفت، و از سال 1966 تا کنون که نخستین کاوشگران زمینی عازم قمر زمین شدند، تا کنون تنها سه کشور توانسته اند، مه‌نشین هایی را به سلامت بر سطح این قمر فرود بیاورند. به زودی ممکن است اعضای این گروه کوچک افزایش پیدا کند.

 سازمان امور هوانوردی آمریکا (FAA) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نخستین مجوز فرود بر ماه را برای یک شرکت خصوصی کوچک صادر کرده است.

شرکت مون اکسپرس یا سریع السیر ماه که در سال 2010 تاسیس شده است، از زمان تاسیس تا کنون در همکاری با ناسا سعی در ساخت و ارسال محموله ای برای فرود بر سطح ماه داشته است. ایده این شرکت برای اعزام ماموریت غیر سرنشین دار، یکی از رقبای پیشتاز در رقابت معروف و تاریخی گوگل ایکس پرایز ماه است که در آن قرار است جایزه‌ای به ارزش 30 میلیون دلار به نخستین شرکت خصوصی تعلق بگیرد که بتواند با موفقیت مه نشینی را روی ماه فرود آورده و تصاویر و داده هایی از سطح آن را به زمین بازپس بفرستد.

هنوز بخش های زیادی از این پروژه باقی مانده است که باید تا قبل از زمان تعیین پرتاب که برای سال آینده تعیین شده است به انجام برسد. اما در هر صورت این اولین باری خواهد بود که شرکتی خصوصی عازم سفری فضایی در فراسوی مدار زمین می شود و اگر بتواند با موفقیت محموله خود را بر ماه فرود آورد این شکرت به نخستین شرکت خصوصی بدل خواهد شد که انحصار آمریکا، روسیه و چین را در این زمینه بشکند.

یکی از بخش های مهم این داستان عدم وجود قوانین حقوقی برای سفر بخش خصوصی به فراسوی مدار زمین به شمار می رود و به همین جهت مجوزهای اینگونه خود به عنوان بخشی از ساز و کار تازه اهدای مجوزهای آینده به کار گرفته خواهد شد.

بخش خصوصی با شتاب در حال ورود به فضا است اگرچه باید دید در انتها آنچه مشوق فعلی این بخش است می توانصد در دراز مدت به کارایی خود ادامه دهد یا داستان در ادامه مسیر دیگری در پیش خواهد گرفت.

پوریا ناظمی/ روزنامه نگار علم

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا