خودروساز با کدام زیرساخت خودرو برقی بسازد

اخیراً پارلمان اروپا قانونی را به تصویب رساند که عرضه خودروهای بنزینی و گازوئیلی در سراسر این قاره را از سال 2035 ممنوع اعلام کرد. بر این اساس خودروسازان اروپایی ناچارند کل سبد فروش خود در همه کشورهای اروپایی را به خودروهای برقی و سوخت های غیر فسیلی اختصاص دهند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس پیش بینی مجله CAR AND DRIVE که از جمله نشریات مهم بین المللی صنعت خودرو است، تا 20 سال دیگر نیمی از تمام خودروهای جهان غیر فسیلی خواهند بود. در این بین در کشور ما علی رغم چند بار رونمایی از خودروهای برقی وطنی به نظر می رسد که خبر چندانی از تولید این محصول نیست.

ابراهیم احمدی کارشناس خودرو و رئیس انجمن قطعه سازان اصفهان در ای خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: این یک واقعیت است که دنیا در حال حرکت به سوی ساخت خودروهای برقی است. خودروهای استفاده کننده از سوخت دیزلی ممکن است خیلی زودتر از آنچه ما فکر می کنیم جای خود را به هیبریدی ها و خودروهای برقی بدهند. در این زمینه پیش بینی های مختلفی نیز صورت گرفته است، کشورهای توسعه یافته نیز با ارائه مشوق ها در حال تسریع بخشیدن به این فرایند هستند.

وی افزود: بنابراین بدیهی است که کشور ما خصوصاً در کلانشهرهایی مانند تهران با معضل آلودگی هوا مواجه است. آلودگی همچنین هزینه های سنگینی را از نظر سلامت به کشور تحمیل می کند.

وی افزود: بنابراین ضروری است که ما نیز در حوزه فناوری های نوظهور قدم های عملگرایانه تری برداریم و با پیش بینی تحولات فناورانه جهانی، برای آینده خودمان برنامه ریزی لازم را انجام دهیم.

این کارشناس تاکید کرد: اگر به کانون های عمده ساخت خودروهای برقی نگاهی بیاندازید، خواهید دید که خودروهای برقی توسط خود شرکت های خودرو ساز ساخته می شود و دولت ها نیز مشوق هایی را در این زمینه ارائه می کنند و از طریق ابزارهای نرم حکمرانی مسیر را برای تولید و عرضه هر چه بیشتر اینگونه محصولات دوستدار محیط زیست فراهم می کنند. اما آیا با این شرایط فعلی که صنعت خودروسازی ما در آن قرار دارد، می توان همان مسیر را طی کرد؟!

احمدی اظهار کرد: در کشوری که قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین می شود و قیمت تمام مواد اولیه بعضاً 11 برابر شده است اما قیمت خودرو چهار و نیم برابر شده است، چگونه می توان به فکر ساخت تولیدات برتر بود. در این بین رشد چشمگیر هزینه دستمزد، حامل های انرژی و دیگر پارامترهای تاثیر گذار بر قیمت نهایی خودرو نیز وجود دارد. وقتی خودروسازان اصلی کشور با زیان انباشته سنگین مواجه هستند، دیگر پولی نمی ماند که بخواهد صرف سرمایه گذاری در فناوری های جدید کند.

این کارشناس ضمن تشریح  تلاش های صورت گرفته در این زمینه، گفت: به عنوان فعال این صنعت در طول سال ها شاهد بودم که در زمینه علمی، چه تلاش های خوبی از سوی جوانان برومند کشور انجام شد و چندین نمونه خودرو برقی نیز به عنوان نمونه اولیه ساخته شده است. اما همه این محصولات فقط تا لبه تولید رفته و به مرحله انبوسازی یا حتی ساخت کم تیراژ نیز نرسیده است. آن هم به این دلیل است که تولید تاثیر گذار نیازمند سرمایه سنگین است. خودروسازها با هزاران هزار میلیارد زیان انباشته چگونه می توانند چنین تولیداتی انجام دهند.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات فعلی نبود نیروهای کاری و توانمند است، شاید برایتان جالب باشد بدانید که من برای 350 نفر نیرو درخواست داده ام، اما کسی نیست، یک تولید کننده مشهور لوازم خانگی به دنبال استخدام 5000 نفر نیروی کار است، اما موفق به تکمیل نیروی کار نمی شود.بنابراین این مسائل در کنار شاخص های اقتصاد کلان در جلوگیری از ایجاد تحول و نوسازی در صنعت خودروسازی موثر است. همچنین به تازگی نیز شورای رقابت جلوی عرضه خودرو در بورس را گرفت، با این اوضاع خودروساز چگونه می تواند برنامه ریزی بلند مدت یا حتی میان مدت داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، بنابراین خودروسازان با کدام بودجه می توانند خودروی برقی تولید کنند. تولید خودروی برقی در کشور، به دلیل نبود زیرساخت با اما و اگر‌هایی همراه است که  میتوان علاوه بر تمامی موارد ذکر شده به انرژی لازم هم برای تولید برق این خودرو‌ها در کشور اشاره کرد که متاسفانه زیر ساختهای لازم در این خصوص نیز وجود ندارد.

گزارش :هیرش سعیدیان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا