اخیراً یک برند آمریکایی سیگار برگ، آخرین ترکیب خود را در بسته بندی بنفش تبلیغ کرده است. این شرکت قبلاً همان سیگار را در بسته بندی آبی می فروخت و جالب اینجاست که نتایج پژوهش ها نشان داد :تغییر درک مصرف کننده بر اساس رنگ بسته بندی قابل توجه بود.
به گزارش سیناپرس، رنگ ها نقش اساسی در فرض طعم دارند. به عنوان مثال، رنگ سبز اغلب با طعم نعنایی مرتبط است. نتایج یک مطالعه اخیر ارزیابی کرد که آیا درک طعم مصرف کنندگان با تغییر رنگ بسته بندی از آبی به بنفش تغییر می کند یا خیر.
در این مطالعه، محققان ارتباط بین رنگ بسته سیگار و درک طعم مصرف کننده را بر اساس داده های نظرسنجی، بررسی کردند. شرکت کنندگان برای مشاهده هر یک از سیگارهای با بسته بندی آبی یا بنفش تصادفی انتخاب می شدند و از آنها پرسیده می شد که آیا احساس میکنند سیگار طعمدار است یا خیر؟ پاسخ ها به صورت یک پاسخ ساده بله یا خیر، ثبت شد. در ادامه اگر شرکت کنندگان فکر می کردند که بسته رنگی نشان دهنده سیگارهای طعمدار است، از پاسخ دهندگان سؤال می شد که چه طعمی دارد.
در مجموع ۲۵۴۱ نفر به این نظرسنجی پاسخ دادند و میانگین سنی شرکت کنندگان ۳۳.۲ سال بود. اکثر شرکت کنندگان اعلام کردند که بسته رنگی نشان می دهد که سیگار طعمدار است. به گزارش سیناپرس، جالب توجه اینجاست که این بررسی نشان داد، بسته آبی رنگ نشان داد که ترکیب سیگار دارای طعم وانیل، بلوبری و نعناع است. در مقابل، رنگ بنفش به فرضیاتی مانند طعم انگور و توت یا گیلاس منجر شد. به گفته محققان، انگور یکی از محبوب ترین طعم های سیگار است که با بسته بندی رنگ بنفش مرتبط است.
به گزارش سیناپرس، نویسندگان ادعا می کنند: این پژوهش اولین مطالعه ای است که بین رنگ بسته سیگار و درک طعم مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کند. اشاره شد که بسته بندی بنفش به طور برجسته نشان می دهد که سیگار با طعم ها در مقایسه با بسته بندی آبی ترکیب شده اند. جالب اینجاست که مشاهده شد، این ادراک صرف نظر از اینکه پاسخ دهنده سیگاری بوده یا نه وجود دارد. با این وجود، این ارتباط رنگ با طعم در میان سیگاریها بیشتر بود. بر اساس نتایج، محققان در پایان به این نتیجه رسیدند که رنگ ها پیام های متمایزی را به مخاطبان مختلف منتقل می کنند.
شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده است.
مترجم:ندا جوادهراتی
No tags for this post.