نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایران باید درعلوم جدید شهرت و جایگاه جهانی داشته باشد

امیرعلی حمیدیه، چهارشنبه در جلسه راه اندازی شورای توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی اردبیل در دومین سمپوزیوم سلول های بنیادی و دندانپزشکی کشور در دانشکده پزشکی این استان افزود: باید به سمت توسعه علومی برویم که هنوز در جهان برند نشده است و کسب شهرت و برند برای ایران اسلامی با اتکا به توانمندی علمی کشور امکان پذیر است.
وی اظهار کرد: در چهارده استان کشور شورای توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی تشکیل شده است و با برگزاری این سمپوزیوم در اردبیل، پانزدهمین شورای یادشده در این استان تشکیل می شود.
وی بیان کرد: امکان صدور خدمات سلول های بنیادی از اردبیل به کشورهای همسایه وجود دارد و مهندسان و استادان این رشته ها باید در این خصوص برنامه ریزی و تلاش داشته باشند.
حمیدیه ادامه داد: مطالبات مردم در حوزه پزشکی در حال تغییر است و باید با استفاده از فناوری سلول های بنیادی به سوی تامین ارگان های مختلف بدن حرکت کنیم.
او گفت: کشورهای پیشرفته فاصله علم و صنعت را کاهش داده اند و با تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق دانش های جدید درصدد درمان سرطان های مختلف هستند.
دبیرستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی کشور اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی تعدد مراکز علمی پژوهشی را در کشور شاهد بودیم و سپس با تولید مقاله های علمی رتبه قابل توجهی را در این راستا در جهان به دست آوردیم و ترویج مقالات باعث ترغیب دانشگاهیان به تولید آنها شد.
دکتر حمیدیه اظهار کرد: فلسفه وجودی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری کاهش فاصله دانش با صنعت و ترویج و کاربردی کردن علوم جدید است و کارگروه های متعددی در این راستا تشکیل شده است و همگان باید برای تحقق این امر مهم در کشور تلاش کنیم.
امید خانی مشاور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی نیز در این جلسه گفت: مطابق سند توسعه علوم سلول های بنیادی باید 90 درصد نیازمندی های توسعه آن در داخل کشور تولید شود و در هرسال بیش از دوهزار میلیارد ریال در حوزه سلول های بنیادی در مراکز علمی پژوهشی کشور هزینه می شود.
وی افزود: برای بی نیازی کشور از تجهیزات لازم در فناوری سلول های بنیادی، بخش فنی مهندسی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید برای تقویت آن تلاش زیادی انجام گیرد.
وی اظهار کرد: در کشور با مشکل تجاری سازی دانش مواجه هستیم و برای تبدیل دانش به خدمات بالینی و کاهش فاصله علم تا برند باید تلاش زیادی انجام دهیم.
خانی از تشکیل 27 کارگروه در ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی، همکاری 800 استاد و عضو هیات علمی دانشگاه ها با آن کارگروه ها، فعال شدن کمیته دانشجویی و تدوین و ابلاغ ضابطه ثبت و تولید فراورده های ژن و بافت در کشور خبر داد.
او بیان کرد: 30 برنامه ملی برای ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی تا سال 1404 تعریف شده است و اگر استان ها به تناسب ظرفیت های خود طرح خاصی را تعریف کنند برای اجرای آن، به استان ها ماموریت ملی داده خواهد شد.
دکتر فرهاد پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: تا دو الی سه دهه گذشته بیماری های واگیر و عفونی علت اصلی مرگ و میر در کشور بود و با ارتقای سطح بهداشت و علم پزشکی، پیشرفت های قابل توجهی در مقابله با آنها حاصل شده است.
وی افزود: اکنون بیماری های غیرواگیر و قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در کشور است و در استان اردبیل نیز سرطان ها علت دوم مرگ و میر انسان ها هستند.
وی اظهار کرد: محققان به دنبال کشف علت های این بیماری ها هستند و بخش خصوصی نیز در این حوزه وارد شده است و در این رابطه سلول های بنیادی پایه پژوهش های متعدد شده است.
پورفرضی بیان کرد: امروز راه اندازی شورای توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی را در استان اردبیل شاهد هستیم و امیدواریم فعالیت ها و برنامه های لازم در استان با هدف تبدیل نتایج علمی به ثروت و کاربردی شدن آنها ساماندهی شود.
دومین سمپوزیوم سلول های بنیادی و دندانپزشکی بازساختی بیماری های دهان، فک و صورت به همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل در روز های 14 و 15 مردادماه در شهرستان سرعین این استان برگزار خواهد شد. 
به گزارش ایرنا , نخستین سمپوزیوم در سال گذشته در تهران برگزار شده بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل