نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا گربه ها قادر به پیش بینی بارندگی هستند؟

گربه ها موجوداتی عجیب و مرموز هستند و به همین دلیل از روزگاران باستان تا امروز، این جانور از سوی انسان ها با ویژگی های مختلفی توصیف شده و توانمندی های عجیبی به گربه ها نسبت داده می شود. یکی از این موارد، قابلیت تشخیص شرایط آب و هوایی است.

به گزارش سیناپرس، در روزگاران گذشته، ملوانان فکر می کردند که گربه های ساکن در کشتی می توانند شرایط آب و هوایی آب و هوا را پیش بینی کنند. در دورانی که هنوز ماهواره های هواشناسی ابداع نشده و دانش بشر در زمینه علوم محیطی در اندازه های امروز نبود، کشتی ها و دریانوردان همواره نگران مواجه شدن با طوفان و غرق شدن بودند. در این میان برخی از ملوانان اعتقاد داشتند گربه ها دارای قدرت تشخیص شرایط آب و هوایی هستند و به همین دلیل همواره تعدادی گربه در کشتی ها نگهداری می شد. البته نباید فراموش کرد که اصلی ترین وظیفه گربه ها در کشتی های قرون وسطی، شکار موش هایی بود که به آذوقه انبار شده ملوانان دستبرد می زدند.

بر اساس گزارش های باقی مانده تاریخی، در قرون وسطی تصور می شد اگر گربه ها در شرایط عادی رفتار کنند، هوا خوب خواهد بود و عطسه کردن گربه به در پیش بودن باران خفیف اشاره داشته و البته انجام رفتارهای عجیب و غریب، مانند لیس زدن موهای بدنشان در جهت خلاف، حکایت از طوفان داشت. برخی از ملوانان حتی فکر می کردند که گربه ها از طریق جادوی ذخیره شده در دمشان قادر هستند طوفان ایجاد کنند.

طبیعتا این موارد از نظر علمی توچیه ندارد ولی برخی از صاحبان گربه ها متوجه می شوند که حیوان خانگی آن ها معمولا قبل از بارندگی  رفتار عجیبی از خود بروز می دهد. گفتنی است مطالعات جانور شناسان نیز نشان می دهد این ویژگی منحصر به گربه های خانگی نبوده و تقریبا همه گربه سانان در این رابطه رفتاری یکسان از خود نشان می دهند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران برای کشف دلایل پنهان شده در رفتار گربه ها پیش از وقوع باران به بررسی ویژگی های زیستی این جانور پرداخته و  تصور می‌ شود که گوش ‌های درونی گربه‌ ها نسبت به کاهش فشار جوی که قبل از بارندگی رخ می‌ دهد حساس است. البته این موضوع هنوز به طور قطعی اثبات نشده و فعلا در این ح می دانیم که گربه ها در هنگام وقوع طوفان و ساعاتی پیش از به هم خوردن شرایط جوی از خود رفتارهای غیر عادی نشان می دهند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع:  sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل