نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تببین دستاوردهای کشور بدون استفاده از هنر ممکن نیست

رئیس جهاددانشگاهی واحد هنر، تبیین دستاوردهای کشور و نشان دادن پیشرفت ایران بدون استفاده از هنر  را غیر ممکن دانست و گفت: توسعه در کشور محقق نخواهد شد مگر اینکه «ادبیات پیشرفت»، «اندیشه پیشرفت» و «باور به توان بومی و خودباوری ملی» در جامعه نهادینه شده باشد.

بهزاد رشیدی، رئیس جهاددانشگاهی هنر در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: جامعه امروز ایران بیش از هر زمانی به “خود باوری” و “ایجاد اعتماد عمومی در آن” نیازمند است از اینرو تبیین و معرفی پیشرفت ها و فعالیت هایی که از نظر علمی و فرهنگی ارزشمند هستند، در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است اما تحقق این مهم بدون به خدمت گرفتن درست هنر، ناقص بوده و جذب کننده نخواهد بود.

وی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین افزود: ایشان به صراحت اعلام کرده اند که ما در زمینه انعکاس پیشرفت های کشور اقدامات اندکی انجام داده ایم بنابراین باید همه در موضوع جهاد تبیین با شیوه‌های جدید و نوآوری، سخن و شیوه‌ نو به میدان بیایند.

رئیس دانشگاه واحد هنر توسعه نوآوری، فناوری و صنعت را تضمین کننده رشد اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: توسعه در کشور محقق نخواهد شد، مگر اینکه «ادبیات پیشرفت»، «اندیشه پیشرفت» و «باور به توان بومی و خودباوری ملی» در جامعه نهادینه شده باشد و مردم_ به ویژه مدیران کشور_ با مفاهیم مرتبط با اقتصاد دانش بنیان مقاومتی، توسعه فناوری و صنعت و به ویژه اقتضائات و الزامات پیشرفت آشنا شوند.

رشیدی با اشاره به فعالیت های جهاددانشگاهی هنر در زمینه فرهنگ سازی و ساخت و تولید فیلم های مستند و پویا نمایی مرتبط با ابعاد گوناگون دستاوردها و توانمندی های کشور اظهارداشت: ما در مرکز مستندسازی دانش و فناوری این واحد تلاش داریم ضمن ارائه محصول و مصداق مستند با کیفیت با موضوع فناوری و صنعتی، در زمینه «مستندسازی دانش و فناوری» و فرهنگ سازی در جامعه به کمک هنرهای تصویری نقش آفرینی کنیم.

وی تصریح کرد: در 12 سال گذشته حدود 300 عنوان فیلم در گونه های مختلف در مرکز مستندسازی دانش و فناوری ساخته شده و اغلب دانشگاه های مهم کشور و مراکز علمی و دانش بنیان و همچنین واحدهای موفق جهاددانشگاهی از جمله مشتریان  این مرکز هستند.

تهیه نقشه راه جهاددانشگاهی در عرصه هنر

رئیس جهاددانشگاهی واحد هنر در ادامه با اشاره سرمایه ها و ظرفیت بالای کشور به سیناپرس گفت: وجود نیروهای آموزش دیده سینما و تعداد بالای فیلم کوتاه و مستند در سطح کشور و همچنین وجود حدود 100 هزار شرکت صنعتی و 7 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فرصت مغتنمی است. جهاددانشگاهی هنر با ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، سعی می کند با استفاده از این سرمایه ها، فضای گفت و گو و تعامل بین دانشگاه، صنعت، فناوری و هنر را فراهم آورد و در این خصوص برنامه های فرهنگی، ترویجی و تولید اثر را در دستور کار خود دارد.

رشیدی همچنین با تشریح فعالیت های فرهنگی، آموزشی و خدمات تخصصی واحد هنر در زمینه مستندسازی دانش و فناوری اظهارداشت: تجربه 12 ساله این واحد باعث شده، این زمینه تخصصی بارور شود و انشالله به زودی این فعالیت ها در سطحی گسترده تر و با برندی جدید ادامه فعالیت بدهد.

وی با اشاره به رویکرد فرهنگی تیم جدید مدیریت جهاددانشگاهی و ضرورت های اجتناب ناپذیر کشور در زمینه فرهنگ سازی و تبیین جهادی پیشرفت و اندیشه پیشرفت در کشور گفت: جهاد دانشگاهی در دهه پنجم فعالیت خود، همسو با بیانیه گام دوم انقلاب باید تحولات اساسی در ساختارها و ساز و کارهای حوزه فرهنگی و هنر خود ایجاد و از این فرصت تاریخی استفاده کند.

وی بیان کرد: برای ایجاد این تحولات در سطح این نهاد انقلابی، نسخه اولیه نقشه راه جهاددانشگاهی در عرصه هنر_ که در جهاددانشگاهی هنر تهیه شده است_ می تواند به کمک مدیران بیاید.

 رفع نیازهای کشور با استفاده از قابلیت های هنر

رئیس جهاددانشگاهی واحد هنر، اصلی ترین ماموریت جهاد دانشگاهی را در حوزه فرهنگ و دانشگاه عنوان کرد و گفت: «هنر» بخش مهمی از فرهنگ و مهمترین ابزار پیش برنده فرهنگ و فعالیت های فرهنگی است. هر مدیر باید بداند که فعالیت های فرهنگی، بدون جاری بودن درست هنر در آن، فعالیت هایی کم اثر است.

وی یادآورشد: استفاده از قابلیت های هنر باید در دوره جدید در جهاددانشگاهی بیشتر مورد توجه و اولویت قرار گیرد و متناسب با نیازهای کشور، شاهد شکوفایی طرح های نوآورانه در عرصه هنر نیز باشیم.

رشیدی در ادامه به فعالیت های فرهنگی و دانشجویی جهاد دانشگاهی هنر پرداخت و گفت: شعبه سازمان دانشجویان دانشگاه هنر با هدف ارتقای دانش و ایجاد شور و نشاط در بین دانشجویان و با همکاری دانشجویانی از این دانشگاه، اداره می شود. در این شعبه برنامه هایی همانند تولید محتوای دانشجویی، معرفی آثار هنری دانشجویی، جلسات بحث و نقد و بررسی کتاب های تخصصی هنر و… اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد جهاد دانشگاهی هنر، استفاده از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هنر در فعالیت های آموزشی، پژوهشی، خدماتی و فرهنگی است. خوشبختانه هم اکنون با تلاش همکاران این واحد، برنامه های متنوعی اجرا می شود.

وی تاکید کرد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر تلاش می کند در قالب برنامه هایی همچون جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا»، جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی «دیبا»، جشنواره ملی نقش تن پوش، دفتر خبرگزاری ایسنا در دانشگاه هنر، سازمان دانشجویان شعبه هنر و دفتر مطالعات فرهنگی فرصت تبادل دانش، تجربه، نوآوری و مهارت را برای دانشجویان فراهم و به شور و نشاط و تعالی جوانان و کشف استعداد ها و پرورش نیروهای جوان و نخبه؛ آشناسازی جوانان با فضای کسب و کار و زیست بوم فناوری و اشتغال کمک کند.

ارتباط بین دانشگاه، صنعت و هنر؛ رویکرد اصلی واحدهای هنر

رئیس جهاددانشگاهی هنر به سیناپرس گفت: رویکرد اغلب فعالیت های واحد هنر ارتباط بین دانشگاه، صنعت و هنر است. در این راستا جشنواره ملی نقش تن پوش با محوریت طراحی به روی لباس و با تلاش برای الگوسازی و ترویج نقش های ایرانی متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه و ترغیب هنرمندان جوان به خلق تصاویر زیبا به روی تن پوش برگزار می شود؛ تاکنون هشت دوره از این جشنواره درسطح ملی و با مشارکت هنرمندان و دانشجویان علاقه مند به این حوزه برگزار شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در جشنواره ملی مد و لباس “دیبا” آثار ارسالی طراحان جوان کشور(که با توجه به نیاز بازار روز پوشاک تهیه می شوند) توسط تولید کنندگان پوشاک ایران مورد ارزیابی و  داوری قرار گرفته و پس از انتخاب طرح های منتخب‌، طراحان به واحد های صنعتی تولید پوشاک دعوت شده و برای تولید آثار خود در واحد های تولیدی حضور می یابند و عملا در صنعت پوشاک جذب کار می شوند.

رشیدی افزود: این واحد با برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در تلاش برای روایت دستاوردهای ایران در حوزه های صنعتی و فناوری است و سعی می کند دانشگاهیان، صنعتگران و هنرمندان و شرکت های دانش بنیان را به یکدیگر نزدیک کند که این امر با تولید آثاری به شکل مستند یا ثبت عکس ‌های صنعتی، تبلیغاتی و هنری از روند تولیدات صنعتی و تجارب مدیریتی در حوزه صنعت و فناوری انجام می شود.

وی “روایت هنرمندانه پیشرفت های علمی، فناوری و صنعتی کشور”، “ایجاد امید و خودباوری در جوانان، ثبت و انتقال دانش و تجربه های مدیریتی”، “معرفی و نمایش خدمات، دستاوردها و توانمندی های ایرانی “را نتیجه کار مرکز «رسان فیلم» یا «مرکز مستندسازی دانش و فناوری» دانست و گفت: ساخت مستندهای معرفی دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت، علوم بهزیستی و چند دانشگاه و سازمان علمی دیگر، از فعالیت‌های مرکز مستندسازی جهاد دانشگاهی هنر در سال 1401 است.

وی ادامه داد: هریک از این فیلم ها بخشی از دانش بومی و دستاوردهای کشور را منعکس می کنند و ضمن انتقال دانش و تجربه، باعث ایجاد خودباوری، غرور و افتخار در جامعه می شوند.

تدوین و بومی سازی دانش فنی هنرهای نمایشی

وی در ادامه فعالیت های آموزشی جهاد دانشگاهی هنر را تشریح کرد و افزود: رویکرد اصلی مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر آموزش مهارت محور رشته های هنری تخصصی و کاربردی و هدایت جوانان و دانشجویان به سمت اشتغال و کارآفرینی است.

رئیس جهاددانشگاهی هنر به سیناپرس گفت: سرفصل های آموزشی به روز، استفاده از الگو های جدید آموزش هنر، بهره گیری از استادان و هنرمندان برجسته کشور و هزینه های پائین دوره ها از جمله مزیت های آموزش در جهاد دانشگاهی هنر است.

به گفته وی، در هر سال حدود 4000 نفر در کلاس‌ ها و دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی هنر شرکت کرده و مهارت های لازم در رشته های هنری را کسب می‌ کنند.

رشیدی با اشاره به تغییرات مدیریتی جهاددانشگاهی در سال 1401 اظهارداشت: متاسفانه این تغییرات مدیریتی و معطل ماندن برخی امورباعث شد تا طرح فناورانه این واحد با عنوان «تدوین و بومی سازی دانش فنی هنرهای نمایشی کاربردی و بهره برداری از قابلیت های گوناگون هنرهای نمایشی کاربردی متناسب با نیازهای جامعه» که مصوب شده بودند و قرار بود در خرداد ماه ابلاغ شود، معطل بماند.

وی بیان کرد: در قالب این طرح فناورانه زمینه رشد و توسعه هنرهای نمایشی کاربردی فراهم شده و در شش دپارتمان تئاتر تعلیمی و تربیتی، تئاتر درمانی، تئاتر شورایی، تئاتر اجتماعات، تئاتر میراث و تئاتر خلاق کودکان به ارایه خدمات تخصصی، پژوهشی و آموزشی می پردازد. امیدواریم این طرح هرچه سریعتر ابلاغ و مورد حمایت حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی قرار گیرد تا سرعت حرکت آن بیشتر شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل