نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پلمب 2 مرکز سقط جنین در همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از پلمب دو مرکز مامایی سقط جنین توسط واحد بازرسی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی طی یک ماه اخیر خبرداد.

دکتر محمد مهدی مجذوبی در دیدار با نمایندگان استان افزود: دوره‌های آموزشی در تربیت کنشگرهای جمعیتی در سطح استان و نیز همایش و سلسه نشست‌های “نبض زندگی” همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با بهره‌گیری از اساتید مطرح کشوری و حضور بیش از ۵۰۰ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، اصحاب رسانه، مبلغان و اساتید حوزوی برگزار شد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اقدام به آموزش و مشاوره قبل، حین و پس از ازدواج، پیشگیری و تشخیص زودرس ناباروری و درمان آن، سیاستگذاری در کاهش سقط عمدی جنین، مشاوره فرزندآوری و کاهش نرخ سزارین کرده است.

اضافه کرد: معاونت بهداشتی نیز اقدام به فرهنگ‌سازی نسبت به مسئله فرزندآوری و رصد جامع و مستمر شاخص‌های آماری حوزه فرزندآوری کرده و در این راستا پرداخت پاداش و کارانه به مراقبین سلامت و بهورزان در ازای افزایش میزان موالید، تشویق ویژه مادران متولد دهه ۶۰ به فرزندآوری به عنوان اقدامی فوری و ضروری، تعیین اولویت‌های پژوهشی کشور در حوزه جمعیت و تشکیل جلسات قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه و کمیته‌های تخصصی مربوطه از دیگر اقدامات این حوزه است.

مجذوبی با بیان اینکه برنامه راهبردی سال ۱۴۰۴ در افزایش نرخ باروری از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان تهیه و تدوین شده است، گفت: برگزاری جلسات متعدد با اندیشمندان و متخصصین حوزه جمعیت دانشگاه و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها نسبت به چالش‌های جمعیت کشور و استان را می توان از دیگر اقدامات برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تجهیز و راه‌اندازی مرکزدولتی تخصصی درمان ناباروری در استان و دوره‌های آموزشی برای متخصصین زنان و ماماهای بخش خصوصی و دولتی در زمینه شناسایی و ارجاع زوجین نابارور به مراکز درمانی برگزار شده است.

مجذوبی بیان کرد: تهیه و توزیع کتاب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، ادارات و سازمان‌های استانی و برگزاری ۲۰ جلسه توجیهی برای مدیران، کارشناسان ستادی و پرسنل محیطی به منظور ارتقای نگرش حوزه سلامت در خصوص چالش‌های جمعیتی، فرزندآوری، پیشگیری از ناباروری‌های اکتسابی و تحکیم روابط همسران از جمله موارد مورد توجه است.

وی اضافه کرد: ۱۲ همایش با موضوع “جمعیت و فرزندآوری”، سلسله وبینارهای مرتبط با سیاست‌های جمعیتی و نشست‌های فنی در تمام شهرستان‌های برگزار همچنین کارگاه‌های آموزشی با موضوع پیشگیری از ناباروری‌های اکتسابی و ارتقای کیفیت مراقبت‌های دوران بارداری نیز برگزار شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: برگزاری پویش های متعدد با شعارهای مرتبط با فرزندآوری و ازدواج در شهرستان‌ها نظیر «نه به تک فرزندی» و تکمیل و راه‌اندازی واحدهای “ال دی آر” و استانداردسازی نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات و فرآیندها با بررسی کیفیت خدمات مامایی در بخش‌های زایمان مدنظر بوده است.

مجذوبی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای توانمندی مهارت انجام زایمان طبیعی و فیزیولوژیک برای ماماها و پزشکان متخصص زنان شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی سخن گفت و افزود: کلیپ‎ های آموزشی در ارتقای آگاهی عموم جامعه با موضوعات تک فرزندی، ناباروری در مردان و زنان و نیز منابع آموزشی در خصوص سالخوردگی جمعیت و پیامدهای آن تهیه و توزیع شده است.

وی ادامه داد: تجهیز و استانداردسازی کلاس‌های آموزشی ازدواج با اعتبار بیش از دو میلیارد ریال، تجهیز و برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان مادران و آموزش و فرهنگ‌سازی برای زایمان طبیعی و آموزش‌های فردی چهره به چهره به مادر باردار در دستور کار قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: لغو تمام دستورالعمل‌های پیشگیری از بارداری و توبکتومی در مراکز، اجرای ممنوعیت توزیع رایگان اقلام پیشگیری از بارداری در مراکز و پایش و نظارت دقیق عملکرد ارائه دهندگان خدمت در این خصوص و حذف دستورالعمل غربالگری جنین از سطح یک در راستای جوانی جمعیت انجام شده است.

خروج از نسخه موبایل