نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاهی به مبانی علمی کاهش وزن از طریق غذاهای چربی‌سوز

کاهش وزن چالش برانگیز است. اکثر مردم به دنبال راه های جادویی برای لاغری هستند. احتمالاً به مقاله یا شخصی برخورد کرده اید که ادعا می کند غذاهای خاص چربی را بهتر می سوزاند تا به کاهش وزن سریعتر کمک کند. در این مقاله، شواهد علمی در مورد غذاهای چربی سوز را مورد بحث قرار خواهیم داد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، اگر به شما گفته شود که برخی غذاها یا مواد تشکیل دهنده چربی سوز هستند، به شما اطلاعات نادرستی داده اند. هیچ غذایی کالری منفی ندارد. همچنین خوردن غذاهای خاص باعث کاهش وزن سالم نمی شود. با این حال، برخی از غذاها اثر حرارتی بالاتری نسبت به سایرین دارند به این معنی که بدن کالری بیشتری را هنگام هضم و متابولیسم آنها می سوزاند.

هضم و متابولیسم غذا باعث سوختن انرژی می شود که ترموژنز ناشی از رژیم غذایی (DIT) یا اثر حرارتی غذا نامیده می شود. فرآیند DIT حدود 10 تا 15 درصد از کل انرژی مصرفی را تشکیل می دهد. این، مقدار انرژی است که برای حفظ عملکرد فیزیولوژیکی (هضم، گردش خون، تنفس) و فعالیت بدنی استفاده می شود. اگر غذا اثر حرارتی بالایی دارد، به این معنی نیست که خوردن آن باعث کاهش وزن می شود. به عنوان مثال، خوردن الکل اثر حرارتی بالایی دارد. با این حال، برای کاهش وزن یا سلامتی اصلا مفید نیست.

معرفی 5 ماده غذایی با اثرات حرارتی بالا

برخی از غذاها اثرات حرارتی بالاتری دارند. این موارد شامل موارد زیر است:

قهوه

قهوه حاوی ترکیباتی به نام کافئین و اسید کلروژنیک است. اگرچه قهوه سبز و برشته حاوی مقادیر مشابهی کافئین هستند، قهوه سبز دارای مقادیر بیشتری از اسیدهای کلروژنیک است.

داده ها نشان می دهد که کافئین گرمازایی (تولید گرما) و مصرف انرژی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که اثرات حرارتی 100 میلی گرم تک دوز کافئین، تقریبا 150 دقیقه طول می کشد. با این حال، مصرف زیاد و طولانی مدت کافئین می تواند منجر به عدم حساسیت به اثرات متابولیک کافئین شود.

طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) و بهداشت کانادا، حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز برای بزرگسالان سالم بی خطر است. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین ممکن است سلامتی، از جمله سلامت استخوان، سیستم قلبی عروقی و تولید مثل را مختل کند.

چای سبز
چای سبز حاوی کاتچین، عمدتا اپی گالوکاتچین-3-گالات است. افزایش شدید مصرف انرژی پس از مصرف چای سبز نشان داده شده است، اما اثرات طولانی مدت ثابت شده ای وجود ندارد. با این حال، نشان داده شده است که غذاهای حاوی سطوح بالاتر کاتچین از بسیاری از بیماری‌های مزمن پیشگیری و درمان می‌کنند.


کاکائو و شکلات تلخ
نشان داده شده است که کاکائو باعث کاهش سنتز اسیدهای چرب و بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین (سلول های بتا پانکراس) می شود. تجزیه و تحلیل کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نشان داد که بیش از 30 گرم شکلات تلخ در روز برای حداقل چهار هفته وزن بدن را تا 200 گرم و شاخص توده بدن را 1/0 کیلوگرم بر متر مربع کاهش داد. اگرچه تحقیقات کاهش قابل توجهی در وزن بدن و شاخص توده بدنی نشان داد، اما حدود 200 گرم کاهش وزن در یک ماه سریع نیست.

فلفل چیلی
فلفل چیلی یک ادویه رایج است. حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است. در موش ها، کپسایسین گرمازایی را در سلول های چربی فعال کرد و در نتیجه فعالیت متابولیک را افزایش داد. عوارض جانبی دوز بالای کپسایسین شامل ناراحتی معده، سوزش مقعد و اسهال است.

دارچین
دارچین ممکن است گرمازایی ناشی از رژیم غذایی را افزایش دهد. با این حال، نتایج مطالعه سازگار نیست. تجزیه و تحلیل 16 مطالعه نشان داد که مکمل دارچین وزن بدن را کمتر از 1 کیلوگرم در یک دوره 3 ماهه کاهش می دهد.

سایر عوامل موثر بر اثرات حرارتی غذاها
تفاوت در هضم مواد مغذی و/یا ساختار غذا عوامل دیگری است که بر کالری دریافتی از غذاها تأثیر می گذارد. در نتیجه، محتوای انرژی واقعی برخی از غذاها می تواند متفاوت از انرژی ای باشد که در هنگام مصرف ایجاد می کنند.

این تفاوت می تواند ناشی از هضم مواد مغذی و/یا تفاوت ساختار غذا باشد. به عنوان مثال، غذاهای فرآوری نشده ساختار غذایی خود را حفظ می کنند که ممکن است منجر به جذب کمتر چربی شود. ترکیب مواد مغذی غذا ممکن است گرمازایی ناشی از رژیم غذایی را تغییر دهد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که اندازه غذایی بزرگتر، مصرف پروتئین و رژیم های غذایی گیاهی کم چرب ممکن است اثر حرارتی غذاها را افزایش دهد. همچنین، سن، فعالیت بدنی، سطح هورمون انسولین و زمان غذا خوردن ممکن است بر اثر حرارتی غذاها تأثیر بگذارد.

یافته های تحقیقات نشان می دهد که تعادل انرژی یکی از اجزای مهم رژیم های کاهش وزن است. بنابراین، با رعایت یک برنامه تغذیه سالم و متعادل، تنها با کمبود کالری مداوم و روزانه وزن کم می‌کنید.

غذاهای به اصطلاح چربی سوز بیش از آنچه باید اعتبار می گیرند. برای بهترین نتیجه، باید با پزشک و متخصص تغذیه خود برای کاهش وزن مشورت کنید. یک برنامه غذایی سالم و متعادل که متناسب با نیازهای شما باشد به شما کمک می کند تا به اهداف وزن سالم تری برسید.

منبع: health news

مترجم: تقی قاسمی

خروج از نسخه موبایل