نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نیروگاه اتمی ترکیه در زلزله آسیب ندید

زلزله اخیر ترکیه منجر به تخریب گسترده بسیاری از ساختمان ها در شهرهای مختلف این کشور شد، در این میان متخصصین نگران آسیب دیدگی احتمالی نیروگاه های اتمی این کشور هستند.

به گزارش سیناپرس،سخنگوی شرکت Akkuyu Nukleer گفت: کار ساخت و نصب در نیروگاه هسته ای فوق که هنوز در حال ساخت است ادامه دارد و این مجموعه بر اثر زلزله آسیب ندیده است.

روز دوشنبه زمین لرزه ای به بزرگی ۷/۷ ریشتر جنوب شرقی ترکیه را لرزاند و هزاران کشته بر جای گذاشت. در سوریه نیز، لرزه های ویرانگری استان های شمال و شمال غرب این کشور را درگیر کرده و صدها کشته بر جای گذاشت.

در این میان سخنگوی نیروگاه اتمی آکویو گفت: متخصصان سایت نیروگاه هسته ای Akkuyu Nukleer یک بازرسی سریع و عملیاتی از تمام ساختمان ها، سازه ها، جرثقیل های برجی، داربست ها و سایر سازه های در حال ساخت انجام دادند. خوشبختانه هیچ آسیبی در این نیروگاه مشاهده نشده و کار ساخت و نصب سازه ها ادامه دارد.

پیش از این، مدیر شرکت Akkuyu Nukleer  گفته بود که بخش آموزش ، دفاع غیرنظامی و موقعیت های اضطراری و مراکز اورژانس این شرکت با اداره مدیریت حوادث و فوریت های ترکیه همکاری کرده و در حال آماده شدن برای اعزام تجهیزات و پرسنل جهت کمک اقدامات امدادی و پاکسازی مورد نیاز پس از زلزله هستند.

بر اساس نقشه زلزله دولت ترکیه، سایت نیروگاه هسته ای آکویو در ناحیه لرزه خیز درجه پنجم قرار دارد که بر اساس طبقه بندی مناطق زلزله، ایمن ترین بخش در این منطقه است. در طول تاریخ رصدها، هیچ زلزله بزرگ و مخربی در منطقه ۵۰ کیلومتری اطراف سایت مشاهده نشده است.به گزارش سیناپرس، با این حال، این نیروگاه به گونه ای طراحی شده است که در برابر زلزله حداکثر تا ۹ در مقیاس ریشتر مقاومت کند. در حال حاضر دو ایستگاه لرزه نگاری در خود سایت و ۱۲ ایستگاه دیگر در فاصله ۴۰ کیلومتری آن قرار دارند.

گفتنی است، آکویو اولین نیروگاه هسته ای است که در ترکیه ساخته می شود. این پروژه بر اساس توافقنامه بین دولتی که در سال ۲۰۱۰ توسط روسیه و ترکیه امضا شد، اجرا می شود و بودجه آن به طور کامل توسط طرف روسی تامین می شود. به گزارش سیناپرس، شرکت روس اتم سهامدار عمده این نیروگاه اتمی است که وظیفه توسعه، ساخت، نگهداری، بهره برداری و از کار انداختن نیروگاه در شرایط اضطراری را بر عهده دارد.

این نیروگاه هسته ای شامل چهار رآکتور نسل 3+ VVER طراحی شده توسط روسیه است. توان خروجی هر رآکتور ۱۲۰۰ مگاوات بوده و پس از راه اندازی و  رسیدن به ظرفیت کامل، هر سال حدود ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل