نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ترکیب ژنتیکی ماهی و کروکودیل با اهداف صنعتی

گروهی از دانشمندان و متخصصان ژنتیک با استفاده از دی ان ای کروکودیل موفق شدند نوعی گربه ماهی مقاوم به بیماری ایجاد کنند. پیش بینی می شود، این ماهی ژنتیکی مقاوم به بیماری در آینده به عنوان بخشی  از سبد غذایی انسان مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، گروهی از دانشمندان دانشگاه آبرن در گزارشی جدید خبر از تولید نوعی ماهی با ترکیب ژنتیکی کروکودیل و گربه ماهی دادند. در این گزارش جزئیات تلاش‌ های انجام شده برای اصلاح ژنتیکی گربه ‌ماهی با ژن کاتلیسیدین تمساح شرح داده شده است.

گفتنی است ، ژن کاتلسیدین که در روده ها یافت می شود، یک پپتید ضد میکروبی است که مسئول کمک به ارگانیسم ها در مبارزه با بیماری ها است.

طی این مطالعه ژنی که با استفاده از روش CRISPR به ماهی اضافه شد، مقاومت در برابر بیماری ها را در گربه ماهی های فوق در مقایسه با گربه ماهی وحشی افزایش داد. محققان در مصاحبه با رسانه های خبری خاطر نشان کردند: میزان بقای گربه ماهی تولید شده توسط این روش، دو و پنج برابر بیشتر از گونه های عادی خواهد بود.

از آنجایی که محققان کاتلیسیدین را به ژن یک هورمون تولید مثلی این نوع از گربه ماهی ها اضافه کردند؛ توانایی تولید مثل گربه ماهی نیز کاهش پیدا می کند و به گفته پژوهشگران، این موضوع برای جلوگیری از آلودگی ژنتیکی این گونه ماهی وحشی مهم است.

گفتنی است، نویسندگان در گزارش خود به  برخی عدم قطعیت ‌ها در استفاده از فناوری CRISPR   که عمدتاً در پستانداران مورد استفاده و مطالعه قرار می ‌گیرد در ماهی ‌ها اشاره کردند.

به گزارش سیناپرس، محققان امیدوارند: اصلاح ژن تمساح و گربه ‌ماهی بتواند همراه با سایر تکنیک‌ های پرورش گربه ‌ماهی برای کمک به پرورش دهندگان آبزیان در تولید این نوع از ماهی ها استفاده شود.

در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۳۹ میلیون کیلوگرم  گربه ماهی زنده در ایالات متحده، عمدتاً در جنوب این کشور، تولید شد. گربه ماهی بیش از ۵۰ درصد تقاضای بازار برای ماهی های پرورش یافته در استخر های پرورش ماهی را تشکیل می دهد.

به گزارش سیناپرس، در این میان شیوع انواع  بیماری ها در میان گربه ماهی ها به دلیل کمبود فضا در مزرعه هایی که در آن پرورش می یابند یک مشکل حاد و جدی است. بر اساس آمارها حدود ۴۵ درصد از بچه های گربه ماهی در نتیجه بیماری های عفونی می میرند. ذکر این نکته نیز ضروری است که به طور کلی ماهی ها نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاومت کمتری دارند.

گفتنی است اگرچه مصرف کنندگان ممکن است از ایده اشتراک ژن گربه ماهی و کروکودیل احساس بدی داشته باشند اما رکس دانهام و بائوفنگ سو، محققین اصلی این مطالعه، اطمینان دادند که گوشت این ماهی هیبریدی طعمی طبیعی داشته و از نظر بهداشتی نیز کاملاً ایمن خواهد بود.

مترجم: رضوان خندان

منبع: sciencealert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل