زلزله بلای جان مردم خاورمیانه شد

امروز زلزله با بزرگی ۷.۹ ریشتر مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه را به شدت لرزاند؛ زلزله ای که تاکنون تلفات آن به بیش از 500 نفر و بیش از 3 هزار مصدوم رسیده است.

به گزارش سیناپرس، امروز در ساعت 4 و 17 دقیقه بامداد زلزله با بزرگی ۷.۹ ریشتر مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه را به شدت لرزاند؛ کانون این زمین لرزه در شهر “پازارجیک” در استان قهرمان‌ مرعش و در عمق ۲۴.۱ زمین بوده است. زلزله ای که شمار کشته‌ شدگان آن تاکنون در دو کشور به بیش از 900 نفر رسیده و هزاران نفر نیز مصدوم شده اند.

بر اثر وقوع این زلزله، یک خط لوله گاز در نزدیکی شهر قهرمان‌مرعش منفجر شده است و بنا بر گفته معاون رئیس جمهوری ترکیه تاکنون بیش از ۱۷۰۰ ساختمان در ۱۰ شهر ترکیه آسیب دیده اند.

منابع محلی سوریه نیز تصاویری از شهر حارم( یکی از شهرهای مرزی نزدیک ترکیه) منتشر کرده اند که نشان می‌ دهد تمامی ساختمان ‌های این شهر در اثر زلزله شدید امروز با خاک یکسان شده اند. طبق اعلام دولت سوریه، بیشترین تلفات و مجروحین مربوط به استان ‌های لاذقیه، حلب، حماه و طرطوس است.

قطعا وقوع چنین زلزله ای تبعات دیگری نیز به دنبال دارد. یکی از تبعات آن ایجاد سونامی است. مقامات ایتالیا بلافاصله پس از وقوع زلزله مرگبار ترکیه هشدار ایجاد سونامی را داده اند. آنها در بیانه ای به شهروندان توصیه کرده اند از مناطق ساحلی فاصله بگیرند و خود را به مناطق مجاور مرتفع رسانده و منتظر دستورالعمل‌های مقامات محلی بمانند. در این بیانیه با اشاره به احتمال خطر جدی برای ساکنان نزدیک سواحل، تاکید شده که حتی «امواج با ارتفاع تنها ۰.۵ متر نیز قادر به ایجاد سیل و امواج بسیار قدرتمند است.

قطعا وقوع چنین زلزله ای با توجه به زلزله اخیر خوی، نگرانی های زیادی را برای هم وطنان ایرانی ایجاد کرده است و این سوال در ذهن همه ایجاد شده که آیا وقوع این زلزله ارتباطی به زمین لرزه خوی دارد؟ آیا در ایران نیز باید منتظر وقوع زلزله ای باشیم؟

دکتر مهدی زارع ، رئیس مرکز پیش بینی زلزله و استاد پژوهشکده زلزله شناسی در این خصوص گفت: زمین لرزه ترکیه در محل برخورد شمال ورقه عربی با جنوب ورقه آناتولی به وقوع پیوسته و هیچ ارتباطی با زلزله خوی از لحاظ زمین ساختی و گسل ندارد. احتمال وقوع لرزه شدید در آذربایجان به دلیل فعال شدن ورقه شمال عربی با جنوب ورقه آناتولی نیز صحت ندارد. این دو مباحث جداگانه ای هستند”.

علی اصغر هدایی، متخصص ژئومورفولوژی نیز در این خصوص گفته است: در حال حاضر پوسته عربی در حال حرکت و بالا آمدن است بنابراین پیش بینی می شود، شاهد وقوع زمین لرزه ای با قدرت بیشتری در ترکیه باشیم. در حال حاضر در منطقه اوراسیا به علت این حرکت پوسته، رشته کوه های ترکیه تحت فشار قرار دارند. خوشبختانه این زلزله هیچ ارتباطی با زلزله خوی ندارد زیرا گسل خوی سیه چشمه نام دارد”.

آیا وقوع زلزله ترکیه قابل پیش بینی بود؟

بنابر اعلام سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده(USGS)، در حال حاضر زمین ‌شناسان از روش ‌های مختلفی برای پیش‌ بینی زمین ‌لرزه ‌ها استفاده می ‌کنند. آنها می‌ توانند با دقت بگویند که آیا یک زمین ‌ساخت صفحه ‌ای در آینده شاهد زلزله خواهد بود یا خیر اما آنها  نمی ‌توانند زمان یا تاریخ دقیق وقوع زلزله را پیش‌ بینی کنند.

این درحالی است که«فرانک هوگربیتس»(Frank Hoogerbeets)، زمین ‌شناس هلندی و پژوهشگر موسسه «بررسی هندسه منظومه شمسی» (SSGEOS) سه روز پیش در توئیتی زمین لرزه ترکیه را پیش بینی کرده بود. او در توئیت خود گفته بود: “دیر یا زود در این منطقه (جنوب مرکزی ترکیه، اردن، سوریه، لبنان)، زمین ‌لرزه ‌ای رخ خواهد داد”.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا