جزایر هاوایی در حال بزرگ تر شدن است

بر اساس اظهارات جدید جغرافیدانان، جزیره هاوایی در حال بزرگ شدن است و دلیل اصلی آن را هم می توان فوران آتشفشان هایی مانند Kilauea دانست که در نتیجه آآآن هفته پیش مقدار زیادی از مواد مذاب وارد اقیانوس شد. این کوه که در جنوب شرقی جزیره بزرگ هاوایی قرار گرفته است بیش از 50 هزار سال پیش از درون دریا شکل گرفته است و هم اکنون به عنوان یکی از فعال ترین کوه های آتشفشانی کره زمین شناخته می شود. از سال 1983 تا کنون، مخروط آتشفشانی Puʻu ʻŌʻō که در شکاف شرقی کوه آتشفشان Kilauea قرار گرفته است به طور مدام در حال فوران است که با پاشیدن سنگ های مذاب به بیرون دهانه خود، جاذبه بسیاری را برای بینندگان فراهم کرده است.

گدازه های راه یافته به داخل اقیانوس به سرعت سرد می شوند و به سرعت به شن و ماسه تبدیل می شود. به این ترتیب در نتیجه این فرایند زمین های جدیدی به وجود می آیند.

اخیرا اتفاقات نامتعارفی برای Puʻu ʻŌʻō رخ داده و دریچه ای جدید در سمت شرقی دهانه این آتشفشان باز شده است و به این ترتیب گدازه های این کوه آتشفشانی از سمت جنوب Kilauea به دریا راه پیدا کرده اند و به تازگی پس از چند هفته به اقیانوس رسیده اند. گدازه های راه یافته به داخل اقیانوس به سرعت سرد می شوند و به سرعت به شن و ماسه تبدیل می شود. به این ترتیب در نتیجه این فرایند زمین های جدیدی به وجود می آیند.

همان طور که تصور می کنید، تماشای برخورد جریانات گدازه ها به اقیانوس از نمای نزدیک بسیار زیبا خواهد بود و افراد زیادی متقاضی سفر به این مناطق هستند اما باید در نظر داشت که این مناطق و کوه های آتشفشانی یاد شده بسیار فعال هستند و مقامات دولتی درباره سفر کردن و مشاهده این فرایند از نزدیک هشدار های بسیاری به علاقه مندان ارائه داده اند.

منبع: gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا