نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رفع نیازهای صنعت و جامعه با برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت

سرپرست جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر از ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت به منظور استفاده از حداکثر توان پژوهشگران برای پیشبرد اهداف پژوهشی و رفع نیازهای بخش صنایع کشور خبر داد.

به گزارش سیناپرس، دکتر علی اکبری مرآتی، سرپرست جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، “طراحی و ساخت تورهای قفس های پرورش ماهی”، “دوخت صنعتی و تکمیل آنتی فولینگ تورهای قفس پرورش آبزیان”، ” طراحی و ساخت فیلترهای کیسه ای بافته شده از الیاف شیشه با پوشش PTFE” و” طراحی و ساخت دستگاه ترریسی صنعتی(Wet spinning) برای تولید الیاف ویژه پزشکی با هدف تولید زخم پوش” را از جمله مهمترین دستاوردهای پژوهشی این واحد عنوان کرد و درباره تورهای قفس پرورش ماهی به سیناپرس گفت: تورهای قفس های پرورش ماهی در سواحل دریاها مورد استفاده قرار می گیرند. این تورها وارداتی هستند و با توجه به محدودیت های منابع مالی مان نقش بسیار حساس و حیاتی در تامین امنیت غذایی کشور برعهده دارند. هم اکنون با طراحی و ساخت این تورها از واردات این محصولات بی نیاز شده ایم.

وی درباره محصول فیلترهای کیسه ای نیز اظهارداشت: در حال حاضر جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر در زمینه فیلترهای تصفیه هوا کارهای زیادی انجام داده است. یکی از آنها طراحی و ساخت کیسه های بافته شده از الیاف شیشه با پوشش PTFE است. این محصول برای تصفیه غبار تولیدی و حل مسائل زیست محیطی شرکت های معدنی، سیمانی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: الیاف شیشه ای در برابر حرارت مقاوم هستند؛ الیاف شیشه ای می توانند تا دمای 380 درجه سانتی گراد را تحمل کنند به همین دلیل از الیاف شیشه برای ساخت این محصول استفاده شده است.

مرآتی تصریح کرد: این فیلترهای تصفیه هوا در کارخانه های تولید مواد معدنی، فلزات، زباله سوزها، سیمان و نیروگاه های کشور(مانند نیروگاه تولید برق)، صنایع غذایی، لاستیک سازی کاربرد دارند و ذرات گرد و غبار (تا حدود یک میکرون) و جریان هوای خروجی کارخانه ها و نیروگاه ها را می توانند با راندمان 99.7 درصد جذب کنند.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر درباره دستگاه ترریسی نیز به سیناپرس گفت: یک دستگاه ترریسی جزو پروژه های فناورانه جهاددانشگاهی برای تولید زخم پوش است؛ از این دستگاه می توانیم برای تولید زخم پوش از مواد پلیمری استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زخم پوش ها تاثیر به سزایی در فرایند بهبود زخم دارند. برخی از زخم پوش ها ترشحات زخم را جذب می کنند. پس از خشک شدن نیز به زخم می چسبند و زخم مجددی ایجاد می کنند. زخم پوش هایی که اکنون با استفاده از این الیاف ها تولید می شوند( مانند الیاف آلژینات) قابلیت جذب ترشحات زخم را دارند و محیط زخم را همیشه مرطوب نگه می دارند به همین دلیل هنگام تعویض به زخم نمی چسبند.

وی یادآورشد: الیاف آلژینات از جمله الیافی هستند که پس از جذب ترشحات زخم به شکل ژل در می آیند که روند ترمیم زخم را سرعت می بخشند و برداشت پانسمان از زخم را نیز تسهیل می کنند.

به گفته وی، در حال حاضر از این زخم پوش ها می توانیم برای زخم هایی که ترشحات زیادی دارند، استفاده کنیم. همچنین می توانیم از مواد ضد باکتری مانند ذرات نقره و غیره  در این زخم پوش ها استفاده کنیم که از پیشرفت باکتری در محیط زخم جلوگیری می کنند.

مرآتی افزود: هم اکنون برخی از این پروژه ها در مراحل پایانی به سر می برند و برخی دیگر از آنها نیز در مرحله اجرا هستند. برنامه اصلی ما در این مجموعه به سرانجام رساندن تمامی این پروژه هاست.

وی بیان کرد: جدا از این مساله ما اکنون یک سری طرح های کارفرما یا تقاضا محور صنعتی داریم. این طرح ها پس از اینکه به محصول تبدیل شدند، مشتری های آنها مشخص می شود. در حال حاضر با چند کارخانه و شرکت معدنی مانند گل گهر سیرجان و صندوق صنایع مس کشور در حال مذاکره هستیم تا فیلترهای مورد نیاز آنها برای جداسازی محصولات شان_ عصاره مواد معدنی از تفاله _ را تولید کنیم. این فیلترها مصارف بسیار وسیعی در صنایع معدنی، صنایع مس، سنگ آهن و …. دارند.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: همچنین پروژه های تقاضا محور دیگری هم در دست انجام یا در حال مذاکره داریم. یکی از کارهای اصلی ما ایجاد زنجیره ارتباطی بین دانشگاه و صنعت است تا بتوانیم از حداکثر توان پژوهشی کشور برای پیشبرد اهداف پژوهشی و رفع نیازهای بخش صنعت استفاده کنیم.

گفتگو: بیتااکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل