کیفیت خدمات اینترنت زیر ذره بین مردم

 پایین بودن سطح کیفیت خدمات ارتباطی و اینترنت سبب شده بود کاربران علاوه بر اینکه گاه و بیگاه با مشکل قطع خدمات مواجه می شدند، خیلی از زمان هایی هم که کار مهمی را باید به سرانجام می رسانند در خلال انجام کار ناگهان همه زحمات خود را بر باد رفته می دیدند. 
نارضایتی مردم از خدمات ارتباطی اینترنتی یکی از اصلی ترین گله مندی های آنان بود که در صفحات محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه های اجتماعی مطرح می شد و از وی می خواستند به طور جدی به آن رسیدگی کند.
بسیاری از مواقع کاربران خدمات ارتباطی هنگامی که با قطع خدمت مواجه می شدند پیامی را دریافت می کردند که اشکال بوجود آمده ناشی از زیرساخت های ارتباطی کشور است.
افزایش میزان نارضایتی ها و برخی مواقع پاسخگو نبودن اپراتورهای ارایه دهنده خدمات اینترنت به مردم و یا انداختن تقصیر کوتاهی به گردن دیگران سبب شد شرکت ارتباطات زیرساخت کشور به عنوان متولی اصلی تامین خدمات زیرساختی ارتباطی به فکر چاره ای اساسی باشد. 
« محمدجواد آذری جهرمی» مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور چندی پیش در همایشی که با موضوع شبکه ملی اطلاعات برگزار شد، گفته بود مقوله کیفیت در ارایه خدمات یک شاخص جدی است. با وجودی که شرکت ارتباطات زیرساخت سهم بیست درصدی در مقوله کیفیت دیتا دارد اما این سهم طلایی است، یعنی کیفیت آن برای همه شبکه تاثیر گذار است. 
وی به راه اندازی تفاهم نامه سطح خدمات (SLA ) با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره کرده و افزوده بود باید کیفیت خدمات شرکت شفاف سازی شود و خدمات مان در معرض قضاوت مشتریان قرار گیرد و این حق به مشتریان داده شود کیفیت سرویس ها را مشاهده کنند و از این فرصت برای بهبود کیفیت خدمات استفاده شود . 
آذری جهرمی به قرارداد منع انتشار اطلاعات اپراتورها اشاره می کند و از سازمان تنظیم مقررات می خواهد برای رعایت منافع مصرف کننده این مجوز را صادر کند تا این اطلاع رسانی امکان خود کنترلی را برای اپراتورها فراهم کند. کیفیت نامناسب خدمات ارایه شده از سوی اپراتورهای استانی بیش از انتظار بود و همین موضوع عامل تداوم رایزنی ها با رگولاتوری برای دریافت مجوز شد تا مردم بتوانند شاهد کیفیت خدماتی باشند که از هر ارایه کننده دریافت می کنند. 
تلاش و کوشش شرکت ارتباطات زیر ساخت برای فراهم کردن مسیری که کاربران ایرانی بتوانند کیفیت خدمتی را که دریافت می کنند ارزیابی کرده و از خدمات بی کیفیت خسارت دریافت کنند سرانجام به نتیجه رسید و سامانه اندازه گیری و پایش شاخص های کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت روز یکشنبه( دهم مرداد ماه) راه اندازی شد.
محمود واعظی سکاندار اصلی ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در دولت تدبیر و امید هنگام رونمایی از این سامانه گفت: آمادگی داریم در صورت اثبات بی کیفیتی خدمت ارایه شده جریمه پرداخت کنیم البته این یک بخش کار است و بخش دیگر، رفع مشکل ها به شکلی است که کیفیت شبکه های زیرساخت و دسترسی به گونه ای باشد که مردم از سرویس های با کیفیت بهره مند شوند . 
اکنون کاربران ایرانی خدمات ارتباطی می توانند با مراجعه به سامانه اطلاع رسانی شرکت ارتباطات زیرساخت ایران در آدرس WWW.TIC.IR و وارد شدن به بخش سامانه اندازه گیری و پایش نسبت به کیفیت خدمتی که دریافت می کنند اطلاع کسب کنند. 
سامانه مذکور دارای 3 سنجه jitter, packetloos و latency است.
latency متوسط زمان رفت و برگشت بسته های داده بر حسب میلی ثانیه را می سنجد. 
packetloos نرخ گم شدن یا از دست رفتن بسته های داده برحسب درصد را محاسبه می کند . 
jitter متوسط نوسان های تاخیر برای بسته های متوالی ارسال شده برحسب میلی ثانیه را براورد می کند. 
علاوه براین سامانه ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف کسب رضایت بیشتر مردم اقدام به راه اندازی سامانه ای با نام سامانه 195 برای رسیدگی به شکایت های مردمی کرده است. 
سامانه مذکور شکایت ها رسیده از جانب مردم را دسته بندی کرده و برای رسیدگی به دستگاه مربوط ارسال و نتیجه پیگیری را در لحظه به اطلاع کاربر می رساند. 
راه اندازی چنین سامانه هایی باعث خواهد شد مردم به سمت کسانی متمایل شوند که بهترین خدمات را با قیمت مناسب در اختیار شان قرار می دهند و ارایه دهندگان خدمت بی کیفیت جایگاهی در میان مردم نداشته باشند. 
اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم برای رسیدگی به شکایت های مردم از کیفیت خدمات ارتباطی گام ارزشمندی است که باید سرلوحه همه بازیگران عرصه خدمات ارتباطی قرارگیرد تا دیگر شاهد کم فروشی و گران فروشی خدمات ارتباطی نباشیم و بدین ترتیب اعتماد جامعه ایرانی بیش از پیش به مسوولان کشور افزایش یافته و راه توسعه کشور فراهم تر شود. 
اقدام خوب این وزارتخانه برای پاسخگو بودن در مقابل خدمات ارایه شده به مردم می تواند الگوی همه دستگاه های ارایه کننده خدمات به جامعه باشد تا مردم احساس کنند حقی ازشان ضایع نمی شود.

 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا