مشاهده تاثیرات سیگار بر روی جنین

محققان در دانشگاه های درهام  و لنکستر یافته هایی مبنی بر مطالعه آزمایشی بر روی تاثیرات مخرب سیگار کشیدن بر روی رشد جنین ها در رحم مادر به دست دادند.

این محققان با مشاهده اسکن های چهار بعدی با کیفیت صدای بسیار بالا، به این نتیجه رسیدند که حرکات دهان جنین هایی که مادرهای سیگاری داشتند بیش تر از میزان طبیعی حرکاتی است که از یک جنین در طول دوران بارداری انتظار می رود.

پژوهشگران پیشنهاد کردند که دلیل این حرکات ممکن است این باشد که سیستم عصبی مرکزی (که تمامی حرکات جنین را کنترل می کند) جنینی که مادران سیگاری دارند به سرعت و سیاق جنین های معمولی رشد نمی کند. مطالعات پیشین تاخیری در ارتباط با توانایی های پردازش گفتار در کودکانی که در دوران جنینی در معرض سیگار کشیدن والدین بودند را نیز گزارش کرده بودند.

این محققان برای دست یابی به حرکات دقیق دهان و دست جنین ها 80 اسکن چهار بعدی  از 20 جنین را که در 4 فاصله زمانی متفاوت بین 24 تا 36 هفته از بارداری گرفته شده بود را مشاهده کردند. چهار جنین متعلق به مادرانی بودند که میانگین مصرف سیگار هر روزشان 14 عدد بود، درحالی که 16 جنین دیگر مادرانی غیر سیگاری داشتند.همه جنین ها در بیمارستان به دنیا آمده و در هنگام تولد سالم بودند.

در ارتباط با مطالعات دیگر ،این محقق همچنین نشان داد که استرس و افسردگی مادر نیز در حرکات جنین موثر است اما بازهم کماکان حرکت دهان و دست در جنین هایی که مادرانشان سیگاری بود بیش تر از جنین هایی بود که مادران مضطرب یا افسرده داشتند. این مطالعه همچنین حاکی از این بود که جنین هایی که مادران سیگاری داشتند در مقایسه با سایر جنین ها در کاهش دادن حرکات جنینی تاخیر بیش تری داشتند،هرچند که این تاخیر دارای معنی تاثیرگذار و ویژه ای نبود. نتایج این تحقیق در مجله علمی Acta Paediatrica به چاپ رسید.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا