پیری مغز استخوان تشکیل پلاک آترواسکلروتیک را تسریع می‌ کند

یافته های مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه ییل نشان داد: مغز استخوان پیر باعث گسترش سلول های ماهیچه صاف شریانی و تشدید رسوب چربی در دیواره سرخرگ ها می شود.

به گزارش سیناپرس، اثرات پیری سلول ها در مغز استخوان بر سلول های ماهیچه صاف شریانی (SMCs) تعریف نشده است.

در این رابطه، دکتر دانیل گریف (Daniel Greif) و همکارانش از آنالیزهای کلونال و تک سلولی برای ترسیم این اثرات استفاده کردند. محققان گزارش کردند که مغز استخوان افراد مسن باعث گسترش ماهیچه های صاف شریانی و تشدید آترواسکلروز و تجمع رسوبات چربی به نام پلاک، در دیواره شریان ها می شود.

پژوهشگران توضیح می دهند: سن یک عامل خطر اصلی برای آترواسکلروز بوده که علت اصلی حملات قلبی و سکته است. با افزایش سن، جهش‌ ها در سلول‌ های بنیادی مغز استخوان تجمع می ‌یابند، فرآیندی که به خون‌ سازی کلونال پتانسیل نامشخص (CHIP) معروف است.به گزارش سیاپرس، این سلول‌ های بنیادی جهش ‌یافته باعث ایجاد کلون‌های غالب گلبول‌های سفید مانند ماکروفاژها می ‌شوند که باعث التهاب می ‌شوند. ماهیچه های شریانی و ماکروفاژها اجزای کلیدی پلاک‌های آترواسکلروتیک بوده و باعث ایجاد پلاک‌ها می شوند.

در این مطالعات، تیم تحقیقاتی مغز استخوان موش‌ های مسن را به موش ‌های جوان که از نظر ژنتیکی تغییر یافته بودند پیوند زدند تا نشان دهند که مغز استخوان سالخورده باعث می ‌شود تولید پلاک‌ها شده و در نتیجه آترواسکلروز را تشدید می ‌کند. TET2 یک ژن اصلی دخیل در خون‌ سازی کلونال ناشی از افزایش سن است و از مطالعات روی انسان و موش، محققان دریافتند:با افزایش سن، کاهش سطوح جذب TET2 و گسترش ماهیچه های شریانی، رسوب چربی را به وجود می آورد.

پژوهشگران اعلام کردند:مطالعات ما نشان داد که ماکروفاژهای پیر سطوح کاهش یافته TET2 را بیان می ‌کنند که باعث ایجاد پلاک آترواسکلروتیک و بدتر شدن بیماری می ‌شود. بنابراین، مطالعات ما تنظیم ناقص گسترش کلونال ماهیچه های شریانی توسط ماکروفاژهای مسن مشتق از مغز استخوان را به عنوان یک عامل اساسی اساسی در آتروژنز ارائه می دهد.

به گزارش سیناپرس، این یافته می تواند منجر به شکل گیری درمان های آینده برای کاهش بیماری های قلبی عروقی شود. به گفته محققان همچنان تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا دریابیم آیا این یافته‌ ها در تنظیم سایر انواع سلول ‌ها و سایر بیماری ‌ها مانند نارسایی کبد و بیماری‌ های نورودژنراتیو قابل استفاده هستند یا خیر.

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Aging منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری