عبور یک ستاره دنباله دار سبز نادر از کنار زمین

به گفته ناسا، دیشب اول فوریه مصادف با ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ روز جذابی برای تماشاگران آسمان بود، زیرا یک ستاره دنباله دار سبز و کمیاب برای اولین بار در ۵۰ هزار سال گذشته از نزدیکی زمین عبور کرد.

به گزارش سیناپرس، به گفته محققان این ستاره دنباله دار از فاصله ۴۲ میلیون کیلومتری از سیاره زمین عبور کرد و نزدیک ترین فاصله خود را به زمین از زمان نئاندرتال ها داشت.

ستاره شناسان توضیح می دهند: ما می ‌دانیم که این دنباله ‌دار یک بار در زندگی برای چندین هفته در حال عبور از درون منظومه شمسی بوده و در بقیه شب های این ماه نیز قابل مشاهده خواهد بود. با این حال، این ستاره دنباله ‌دار نادر و سبز رنگ اواخر عصر دیروز برای کسانی که آن را از زمین مشاهده می‌ کردند، در درخشان ‌ترین حالت بود. به گفته کارشناسان، این ستاره به اندازه کافی روشن بود که بتوان با چشم غیر مسلح آن را دید.

این ستاره  دنباله ‌دار سبز که با نام C/2022 E3 (ZTF) شناخته می ‌شود، در ساعت ۹:۴۶ ديشب به وقت زمان استاندارد شرقی، به مدار ۵۸ درجه افق شمالی و بالاترین نقطه در آسمان زمین صعود کرد. گفتنی است كه اين ستاره امروز در ساعت ۵:۵۷ صبح به وقت شرق در سپیده دم ناپدید شد.

ستاره شناسان اعلام کردند:احتمالا این ستاره دنباله دار زیبا با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بوده و حتی شاید کسانی آن را از خانه خود نیز دیده باشند. گفتنی است که پروژه ای به نام تلسکوپ مجازی همراه با پخش اینترنتی رایگان، دیشب در ساعت ۱۱ این ستاره دنباله دار سبز را در حین عبور از زمین به صورت زنده نشان داد.

به گزارش سیناپرس، به گفته دانشمندان ناسا، دوره مداری این دنباله دار ۵۰ هزار سال است به این معنی که این دنباله دار نادر و سبز رنگ دیگر در طول عمر ما از نزدیک زمین نخواهد گذشت. حتی برخی محققان معتقدند که ممکن است این ستاره دنباله دار مدار مشخصی نداشته باشد و این رویداد می تواند آخرین باری باشد که اتفاق افتاده و شاید این ستاره دنباله دار دیکر هرگز از کنار زمین نگذرد.

مترجم: ندااظهری