نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیشگیری از حملات قلبی با درمان مولکولی

پژوهشگران ایتالیائی در دانشگاه لاکاتولیکا در تحقیقات خود موفق به کشف نوع خاصی از مولکول ها شدند که می تواند در جلوگیری از خطر حمله قلبی ، بسیار مفید باشد.  نتایج این پژوهش نشان دهنده تاثیرات مثبت این مولکول بر بیماران مبتلا به تصلب شرائین و کسانی است که سرخ رگ های آن ها دچار گرفتگی بر اثر انباشت رسوبات شده است.

این مولکول سال ها پیش توسط دانشمندان کشف شده بود ولی تا امروز کسی از عملکرد دقیق آن اطلاعی نداشته و با توجه به وجود این مولکول به طور طبیعی در بدن انسان ها وجود دارد ، پژوهشگران امیدوارند قادر به استفاده از ویژگی های مثبت آن در درمان بیماری های قلبی و تصلب شرائین باشند.

این پژوهشگران مشاهده کردند که در برخی موارد بدن بیمارانی که دارای تصلب شرائین و رسوب های سرخ رگی هستند در هنگام پارگی یکی از رگ های قلبی قادر به جلوگیری از خونریزی در داخل قلب بوده و توانائی انسداد جریان خون را دارند زیرا در صورت ادامه خونریزی احتمال بروز سکته قلبی وجود دارد. این قابلیت بر اثر وجود نوعی مولکول در خون این بیماران دیده می شود. این مولکول های ویژه که در این شرایط توانائی کمک به بدن بیمار را دارند ، CD31 نامیده شده و کارکرد اصلی این مولکول ها جلوگیری از ایجاد گسست بین پلاکت های خونی است.

این مولکول سال ها پیش توسط دانشمندان کشف شده بود ولی تا امروز کسی از عملکرد دقیق آن اطلاعی نداشته و با توجه به وجود این مولکول به طور طبیعی در بدن انسان ها وجود دارد ، پژوهشگران امیدوارند قادر به استفاده از ویژگی های مثبت آن در درمان بیماری های قلبی و تصلب شرائین باشند. این مولکول همچنین می تواند برای ساخت داروهای جلوگیری کننده از رسوب گرفتگی شریان ها  استفاده شده و از این طریق خطر ایجاد حملات قلبی در این گروه از بیماران کاهش پیدا کند .

شرح کاملاین  پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در ژورنال پزشکی  Basic Research in Cardiology  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل