نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در کشت فرا سرزمینی بحث امنیت غذایی مستتر است

 و ی افزود: در این نوع کشت، بحث امنیت غذایی مستتر است. یعنی کشور با توجه به نیازی که دارد برای تولید محصولات مورد نیاز که در سبد امنیت غذایی قرار می گیرد، برنامه ریزی می کند تا بتواند انرژی مورد نیاز جامعه را تامین کند.

برنامه "گفت وگوی علمی" با موضوع کشت فرا سرزمینی و با حضور مهندس اسماعیل اصفهانی عضو هیئت علمی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، دکتر علی اصغر اصفهانی رئیس گروه توسعه سرمایه گذاری دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی جهاد کشاورزی و مهندس کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات و برنج معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی روانه آنتن شد.

مهندس کاوه خاکسار با تاکید بر تعریف کشت فراسرزمینی عنوان داشت: اگر این کار انجام شود و به یک نقطه مشترکی در تعریف کشت فرا سرزمینی برسیم، می توانیم تفکیک کنیم که چه فعالیت هایی در کشت فرا سرزمینی جای می گیرد و چه فعالیت هایی در این حوزه قرار نمی گیرد.

وی کشت فراسرزمینی را یک کشت با برنامه دانست و ابراز داشت: در این نوع کشت، بحث امنیت غذایی مستتر است. یعنی کشور با توجه به نیازی که دارد برای تولید محصولات مورد نیاز که در سبد امنیت غذایی قرار می گیرد، برنامه ریزی می کند تا بتواند انرژی مورد نیاز جامعه را تامین کند.

مدیر کل دفتر غلات و برنج معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: در کشت فرا سرزمینی ، توجه به پتانسیل تولید در کشور در رابطه با محصولات مختلف مهم  است. نخست باید ببینیم در رابطه با هر محصول چه پتانسیلی در کشور داریم. به عنوان مثال در خصوص حبوبات هیچ نیازی به کشت فراسرزمینی نداریم و این توانایی را داریم که علاوه بر تامین داخلی، صادر نیز کنیم. 

مهندس اسماعیل نصر اصفهانی در ادامه با بیان اینکه بهتر است از واژه کشاورزی فرا سرزمینی استفاده کنیم، گفت: وقتی کشت فرا سرزمینی بیان می شود، ذهن ها متبادر به کشتی که در زمین صورت می گیرد، می شود در حالی که حوزه فعالیت کشاورزی متنوع است.

وی با تاکید بر لزوم وجود تعریف جامع تری در خصوص کشاوزی فرا سرزمینی اظهار داشت: بهره برداری از منابع، عوامل و ظرفیت های سایر کشورها که دارای ظرفیت مناسب تولید هستند، برای تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ منابع پایه کشور و امنیت غذایی را کشاورزی فرا سرزمینی می گویند.

دکتر علی اصغر اصفهانی در ادامه با تصریح بر ابعاد متنوع کشت فرا سرزمینی گفت: وقتی آئین نامه کشت فرا سرزمینی به تصویب می رسد، به این معنا است که دولت این فرصت و رهیافت را به عنوان یک پدیده ای که می تواند به امنیت غذایی کمک کند،  پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ موجود بودن غذا، دسترسی به غذا، مصرف غذا و پایداری غذا. باید ببینیم در کدام بعد از امنیت غذایی از کشت فرا سرزمینی استفاده کنیم؟ کشت فرا سرزمینی قرار نیست جایگزین سیاست های دیگری باشد که امنیت غذایی ما را تامین می کند مانند استفاده از کشاورزی پیشرفته و جلوگیری از  ضایعات.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل