مشکلات مالی موجب پیری زودرس می شود

تا کنون دانشمندان به خوبی توانسته اند اثرات منفی استرس بر روی بدن را شناسایی کنند اما بر اساس تحقیقات جدید انجام شده در این زمینه، استرس فشارهای مالی منحصرا می تواند بر روی فرایند پیری تاثیر گذاشته و باعث شود تا افراد از آنچه که هستند پیرتر به نظر بیایند.

محققان دانشگاه براندیس (Brandeis University) در همکاری با پژوهشگران دانشگاه آنتیوچ در دوره زمانی 10 ساله 228 نفر را مورد مطالعه قرار دادند و از چهره آنها در طول مدت این دوره 10 ساله تصاویری را به ثبت رساندند. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان دهنده این بود که افرادی که استرس مالی بیشتری را در زندگی خود تجربه کرده بودند نسبت به افرادی که متحمل دیگر موارد استرس شده بودند پیرتر به نظر می رسیدند.

پروفسور مارگی لاکمن (Margie Lachman) به عنوان یکی از راهبران این تحقیق در این باره بیان کرد: «این امر ممکن است به این خاطر باشد که افرادی که استرس مالی بسیار زیادی متحمل می شوند به ظاهر خود توجه زیادی نشان نمی دهند.»

علاوه بر این نتایج، محققان دریافتند که افرادی که از نظر خود جوان تر از سنشان به نظر می رسیدند و هم چنین شرکت کنندگانی که احساس سلامتی بیشتری می کردند، به نسبت سایرین احساس جوانی بیشتری نیز داشتند. در پایان باید یادآور شد که درگیر بودن با مشکلات مالی را می توان یک مسئله فیزیکی و روانی داشت بنابراین از بین بردن این اضطراب در عمل سخت است.