نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جهاددانشگاهی باید به رسالت اصلی خود در تولید ثروت از علم عمل کند

دکتر محمدرضا عصاری اظهار کرد: از افتخارات پس از پیروزی انقلاب، تشکیل جهاددانشگاهی پس از انقلاب فرهنگی است که در آن زمان اقدامات خوبی را انجام داد و اقتصاد مقاومتی تقریباً از همان زمان در این نهاد دیده شد.

وی افزود: جهاد علمی، حرکت به سوی خودکفایی و قطع وابستگی‌های علمی و اقتصادی از سرلوحه‌های حرکت این نهاد بوده است که در حوزه‌های مختلف دانشگاهی در سراسر کشور شکل گرفت. پژوهشگاه رویان نیز یکی از تراوش‌های این نهاد است که امروز به یکی از افتخارات کشور تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با بیان این‌که احساس می‌کنم که جهاد دانشگاهی دیگر آن بالندگی، رشد و تحرک خود در دهه اول انقلاب را ندارد، تصریح کرد: این تحرک یا کمتر شده یا ما آن را کمتر می‌بیینم اما با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر تولید ثروت از علم، اقتصاد مقاومتی و بحث‌های علمی درباره توانمندسازی کشور که همه دانشگاه‌ها نسبت به آن موظف هستند، جهاددانشگاهی با توجه به رسالت خود سهم بیشتری در این عرصه‌ها دارد.

عصاری عنوان کرد: اهداف و برنامه‌های این نهاد به گونه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند؛ زمانی نشر، تولید علم و دسترسی به منابع به‌عنوان اهداف جهاددانشگاهی تعریف شده بود و اگر به‌طور مثال رسالت آن ایجاد مراکزی مانند رویان بود، می‌توان گفت که دستاورد خوبی حاصل شده و جای افتخار است اما به نظر من این برای جهاددانشگاهی کافی نیست.

وی با بیان این‌که ما جهاد دانشگاهی را جهاد علمی می‌بینیم، گفت: این موضوع یک بحث ساختاری نیست بلکه مفهومی است و باید این مفهوم و رویکرد به گونه‌ای در بستر فکری و عملیاتی تمام دانشگاه‌ها شکل بگیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با اشاره به مراکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی، گفت: چنین فعالیت‌هایی را دیگر مراکز نیز می‌توانند انجام دهند و جهاد باید به رسالت اصلی خود که تولید ثروت از علم و اقتصاد دانش‌بنیانی است، عمل کند؛ پیشنهادم به مسئولان جهاددانشگاهی این است که انتظارات دانشگاه و مردم را در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا ، عصاری با اعلام آمادگی دانشگاهیان برای کمک به جهاددانشگاهی در تحقق آرمان‌های انقلاب، تأکید کرد: باید یک بازنگری روی فعالیت‌های کنونی جهاددانشگاهی و اهداف آن انجام شود تا ظرفیت آن با حداکثر بهره‌برداری بروز و ظهور یابد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل