کشف مکانیسم گسترش سرطان پستان

پژوهشگران ایتالیائی اعلام کردند شناسائی و درک صحیح نحوه گسترش سرطان در نحوه درمان این بیماری بسیار حیاتی بوده و می تواند در روند بهبود بیمار تاثیرات شگفت انگیزی داشته باشد. این مکانیزم بر اساس شناسائی پروتئینی با نام osteopontin  است که معمولا فرایند مربوط به بقای سلول ها را  بر عهده دارد ولی در مواجهه با سلول های سرطانی توانائی هائی این پروتین افزایش یافته و وظایف بیشتری را بر عهده می گیرد.

پژوهشگران این پروژه اعلام کردند : زمانی که یک سلول سرطانی در بدن ایجاد می شود، پروتئین osteopontin وظیفه دارد تا از نحوه بقای سلول سرطانی اطمینان پیدا کند. یعنی زمانی که یکی از سلول های بافت پستان دچار عارضه سرطان می شود، پروتئین osteopontin از آن ها در برابر سیستم ایمنی بدن محافظت کرده و موجب گسترش سرطان در بافت های دیگر بدن می شود.

گفتنی است که آزمایش های مرتبط با این پژوهش ابتدا بر روی حیوانات و سپس بر روی بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام شده و نتایج  نشان می دهد که فعالیت های این پروتئین منجر به گسترش سرطان پستان به بافت ریه می شود. بدون تردید شناسائی روند رشد سلول های سرطانی و نحوه انتقال این سلول ها از بافت های بیمار به سایر بافت های سالم بدن می تواند گامی بزرگ برای مقابله با بیماری سرطان باشد.این پژوهش همچنین می تواند پزشکان را در ساخت داروئی برای مقابله با فعالیت osteopontin از طریق شناسائی نحوه دقیق عملکرد این پروتئین یاری کند.