پیشران های توسعه اقتصادی کشور مشخص شود

حمیدرضا طیبی روز دوشنبه در نشست خبری سی و ششمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، قدم بعدی در راستای توسعه را تدوین استراتژی فناوری کشور اعلام کرد و گفت: باید در این زمینه صاحب فناوری شویم و معضلات کشور از جمله بیکاری را نمی توان فقط با خرید فناوری خارجی برطرف کرد.
وی به عمده ترین مشکلات پیش روی کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات عمده ما در حوزه پژوهش، فناوری و ایجاد اقتصاد متکی بر تولید است.
طیبی با اشاره به اینکه ما در حوزه آموزشی و فرهنگی چندان مشکل جدی نداریم، افزود: هرچند در حوزه آموزشی مشکلاتی داریم اما اگر مسیر توسعه کشور اصلاح شود این ایرادات هم رفع می شود.
وی مشکلات در حوزه فرهنگ را متاثر از حوزه های اقتصادی و سیاسی اعلام کرد و گفت: اگر مشکلات اقتصادی برطرف شود و توسعه اقتصادی در کشور ایجاد شود، بسیاری از مشکلات این حوزه به طور طبیعی رفع خواهد شد.
رییس جهاد دانشگاهی به ایجاد خطوط شبه تولید در کشور اشاره کرد و گفت: این رویکرد در میان برخی از شرکت های خارجی و سازندگان داخلی، به جای تولید محصولات، در حال شکل گرفتن است.
وی اظهار کرد: آنها قطعات را از خارج از کشور می آورند و پس از مونتاژ در داخل، سعی می کنند به نام تولید به خورد مردم دهند که باید به شدت از ایجاد خطوط شبه تولید در کشور اجتناب کنیم.
طیبی، مهمترین راهکار برای رفع مشکلات کشور را تشکیل دو حزب قوی و فراگیر اعلام کرد و گفت: برنامه های توسعه اقتصادی نباید در گردش های سیاسی تغییر کند بلکه در این شرایط برنامه ها باید با سرعت ببشتری ادامه یابد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تعامل سازنده کشور در نظام بین المللی اشاره کرد و گفت: هرچند برخی حذف انقلاب اسلامی در نظام بین الملل را بیان می کنند اما انقلاب اسلامی با توجه به ماهیت خود نمی تواند در نظام بین المللی حذف شود.
طیبی اظهارکرد: از طرف دیگر ما نیاز به پیشرفت داریم و به همین دلیل باید از امکانات و تجارب دنیا استفاده کنیم. امکان پذیر نیست که ما درب های کشور را به روی دنیا ببندیم و بتوانیم به پیشرفت برسیم.
وی تاکید کرد که باید با توجه به ماهیت و ویژگی های انقلاب اسلامی، راهکار مناسب برای ارتباط و تعامل سازنده با دنیا مشخص شود.

** رونمایی از هشت طرح فناورانه جهاد دانشگاهی 
وی به رونمایی از هشت طرح فناورانه جهاد دانشگاهی تا پایان امسال اشاره کرد و گفت: کیت تشخیص شروع شیمی درمانی، تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول های سرطانی، داروی ضد سکته قلبی و تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی بیماری سیستیک فیبروزیس از جمله این طرح ها است.
طیبی ادامه داد: همچنین تولید داروهای گیاهی برای درمان آلزایمر و تولید داروی گیاهی برای درمان بیماری گوارشی، سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط ،سامانه همتاجو و استخراج فلزات با ارزش نیکل و آلومنیم از کاتالیست مستعمل از دیگر طرح های است که رونمایی خواهد شد.
وی به راه انداری 8 طرح فناورانه و شاخص از مرداد ماه سال گذشته تا کنون اشاره کرد و گفت: ساخت دستگاه لوله مغزی سیار، تولید دیمولسیفایدها، بازوی بارگیری نفت و داروی لیدرسیل برای کاهش قند خون و دیابت از جمله این طرح ها است.
رییس جهاد دانشگاهی، ساخت مته های حفاری سه داندانه ای، طراحی و ساخت فرستنده FM 20 کیلوواتی،تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلولهای سرطانی و تولید داروی ضد سکته قلبی را از دیگر طرح های رونمایی شده در این مدت اعلام کرد.

اجرای یک هزار و 567 طرح پژوهشی در دست اجرا 
طیبی به طرح های پژوهشی در دست اجرا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: یک هزار و 567 طرح در سال گذشته، در دست اجرا است که 905 طرح به صورت کارفرمایی و بقیه به صورت داخلی بوده است. 
وی تعداد مقالات منتشر شده در این مجموعه را بیان کرد و گفت: یک هزار و 695 مقاله توسط پژوهشگران این مجموعه سال گذشته در مجامع داخلی و جارجی ارائه و یا منتشر شد. 
طیبی، رشد مقالات منتشر شده نسبت به سال 93 را 8.2 درصد اعلام کرد و اظهار کرد: 299 مقاله این مجموعه در ISI منتشر شده که نسبت به دوره مشابه 9.9 درصد رشد داشته است. 
وی تعداد کتاب های منتشر شده در این مجموعه را 47 عنوان اعلام کرد و گفت: این تعداد نسبت به سال 93 ، 11.9 درصد افزایش داشته است. از این تعداد، 89.4 درصد تالیف و بقیه ترجمه است که نشان دهنده تولید علم در این مجموعه است. 
رییس جهاد دانشگاهی به سه برنامه مهم در دستور کار این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: تهیه برنامه پنجم جهاد دانشگاهی براساس نیازهای ملی و مزیت های بومی، تدوین نقش جهاد دانشگاه در نقشه جامع علمی کشور و ایجاد 5 برند ملی براساس فناوری های کشور، سه برنامه مهم این مجموعه است. 
وی به تدوین برنامه پنجم این مجموعه اشاره کرد و گفت: به دنبال تامین منابع مالی یزای اجرایی شدن این برنامه هستیم. عقد قرارداد کارفرمایی اقدام اول و استفاده از منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، منابع استانی و بودجه جهاد دانشگاهی از دیگر راه های تامین منابع است. 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا