جلوگیری از تامین آب برای کشت برنج در استان های غیرشمالی

هرچند قسمت عمده آب کشور به مصرف بخش کشاورزی می رسد اما به دلیل فقدان سرمایه گذاری کافی، بهره وری آب در این بخش چندان مطلوب نیست. با این وجود در سال های اخیر برنامه های خوبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقای بهره وری آب و افزایش راندمان آبیاری به اجرا درآمده است. 

عباس کشاورز؛ معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در حال حاضر بسیاری از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری آب عملیاتی شده است. اجرای آبیاری میکرو برای زراعت یکی از این برنامه هاست که حدود 15000 هکتار گندم، بخش اعظمی از کشت سبزی و صیفی، ذرت، چغندر قند و پنبه را در بر می گیرد.

وی افزود: هم اینک گیاهان مقاوم به خشکی یا با تقاضای کم آب مثل ارزن، سورگوم، تاج خروس، چغندر علوفه ای و… در سطح گسترده مطرح و معرفی شده اند. در خیلی از مناطق کشور هم کشت نشایی آغاز شده و در حال توسعه است.

کشاورز با بیان اینکه بخش کشاورزی با وجود امکانات محدودی که در اختیار دارد، گام های خوبی برای افزایش بهره وری آب برداشته است، خاطرنشان کرد: در مورد پنبه ارقام تازه ای معرفی کردیم که دوره رشد آنها حداقل یک ماه تا 40 روز کمتر از ارقام موجود است. این بدان معنی است که کشت این ارقام با 2 تا 3 بار آبیاری کمتر انجام خواهد شد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: چغندر کشت پاییزه هم با استقبال بسیار خوب کشاورزان مواجه شده است و انشاالله امسال 15000 هکتار کشت خواهد شد. این اقدام صرفه جویی زیادی در مصرف آب به دنبال دارد.

وی افزود: ارقام جدید ذرت نیز در حال جایگزینی ارقام 704 هستند که ویژگی این ارقام زودرس و مقاوم به خشکی بودن است. ما قول داده بودیم که پکیجی برای بهینه سازی مصرف آب عملیاتی کنیم که در حال عمل به قولمان هستیم.

کشاورز با انتقاد از کشت برنج در مناطقی به جز استان های شمالی کشور، اظهار کرد: انتظار ما از وزارت محترم نیرو این است که به جای طرح مسایل حاشیه ای و غیرفنی، به مدیریت مصرف آب بپردازد. مسوولان این وزارتخانه می بایست بررسی کنند که چرا به کشت برنج در مناطقی به جز شمال کشور آب می دهند.

وی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی پیشتر اعلام کرده بود که کشت برنج در مناطقی به جز شمال کشور ممنوع است. حالا اگر وزارت نیرو می خواهد هم پول آب بگیرد و هم نزد افکار عمومی خوب جلوه کند و هم به انتقاد از بخش کشاورزی بپردازد، مشکل آب در کشور حل نخواهد شد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تجهیز سالانه 400هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری، این عدد محقق نشده است؟ گفت: ما سیاست توسعه آبیاری میکرو و محدود کردن آبیاری بارانی را تقریبا از آذر و دی پارسال شروع کردیم. بنابراین نیاز دارد که کمی تحمل کنیم تا این برنامه ها اجرایی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: الان اعتبارات خوبی برای کشت مالچ پلاستیکی ارایه می شود و این نوع کشت در برخی از مناطق کشور شروع شده است. هم اکنون در جیرفت، بندرعباس، بوشهر و بخش هایی از خوزستان، کشت به صورت مالچ پلاستیکی انجام می شود. این نوع کشت با استقبال بسیار خوب کشاورزان هم مواجه شده است. مثلا در جیرفت تمام کشت سبزی و صیفی به جز سیب زمینی به صورت مالچ و نشایی و با آبیاری میکرو صورت می گیرد.

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا