نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مشکلات عمده جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری است

دکتر سید حمیدرضا طیبی در رابطه با فعالیت های جهاددانشگاهی گفت: در گزارش مدیریتی جهاد دانشگاهی سه برنامه در دستور کار قرار گرفت که اولین برنامه تهیه برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی است که براساس این برنامه همه واحدهای جهاد دانشگاهی بر مبنای تامین نیازهای ملی و یا مزیت‌های بومی استان‌ها در هر چهار حوزه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و همچنین در حوزه معاونت پشتیبانی فعالیت‌های شاخصی را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات کشور در حوزه‌ پژوهش و فناوری گفت: در حوزه آموزش و فرهنگ مشکلات جدی نداریم. در حوزه آموزش اگر روند را به طور صحیح پیش ببریم با مشکل مواجه نمی‌شویم و در حوزه فرهنگ نیز مشکلات ما متاثر از حوزه سیاسی و اقتصادی است.

 

ایجاد پنج برند ملی بر مبنای فناوری

طیبی، تدوین سند نقش جهاد در اجرای نقشه جامع علمی کشور را برنامه دوم مدیریتی این نهاد عنوان کرد و گفت: هدف از تدوین سند واگذاری ماموریت‌های مشخص به جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی است.

وی تاکید کرد: ما در این سند به دنبال ماموریت‌های تقاضا محور از طریق دولت و نظام هستیم که این سند شامل هفت ماموریت است و برای اجرای هر ماموریت باید دو سازمان مستقل تشکیل شود تا اجرای این ماموریت‌ها با موفقیت پیش برود و البته برای اجرایی شدن هفت ماموریت باید نقشه‌ای که تهیه شده است را به تدریج به شورای راهبردی نقشه جامع علمی ارائه کنیم.

رئیس جهاد، با اشاره به تشکیل پنج مجتمع و ایجاد پنج برند ملی بر مبنای فناوری‌هایی که تاکنون در جهاد دانشگاهی به صورت موفق تولید و تجاری شده‌اند و فناوری‌هایی که در راستای همین فعالیت‌ها قابلیت تولید هستند، گفت: خوشبختانه در همین راستا فناوری‌هایی تولید شده است که در فضاهای محدود بخشی از نیازهای کشور را تامین می‌کند. این فناوری‌ها می‌توانند حتی به تدریج به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز صادر شوند.

طیبی اظهار کرد: در این زمینه در حال مذاکره با سازمان گسترش برای تشکیل اولین مجتمع در زمینه الکترونیک قدرت، الکترونیک و الکترومکانیک براساس تامین نیازهای پروژه‌های مترو کشور و چند صنعت دیگر هستیم. البته اگر ذی‌نفعان واردات اجازه بدهند می‌توانیم در این زمینه موفقیت‌های بزرگی به دست بیاوریم و تنها نگرانی ما در این زمینه واردات بی‌رویه این فناوری‌ها به کشور است.

وی به ارائه عملکرد معاونت پژوهشی این نهاد پرداخت و گفت: یکی از مشکلات حوزه پژوهش و فناوری فاصله طولانی بین بیان توانمندی تا عقد قراردادهاست که متاسفانه اجرای این قراردادها به دلیل اینکه این فاصله طولانی است به تعویق می‌افتد و پرداخت‌های مناسب در طول اجرای پروژه صورت نمی‌گیرد و در نهایت ورود نتایج پروژه به صنعت و جامعه از دیگر مشکلات حوزه پژوهش و فناوری محسوب می‌شود.

دکتر طیبی در ادامه گفت: در حوزه نیروی انسانی و کارمندان معاونت پژوهشی نیروی انسانی شاغل نسبت به سال 93، حدود 3.4 درصد افزایش پیدا کرده است به طوری که در معاونت پژوهشی، 1504 نفر فعالیت می‌کنند که 597 نفر آنها عضو هیات علمی، 907 نفر به صورت کارشناس پژوهش با مدارک Ph.d و کارشناسی ارشد همچنین 606 نفر نیز به صورت کارشناس فعالیت می‌کنند. در واقع در زمینه اعضای هیات علمی، پژوهشی 6.4 درصد افزایش رشد داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی به دو صورت داخلی و کارفرمایی انجام می‌شود، افزود: طرح‌های داخلی طرح‌هایی هستند که معاونت پژوهشی بودجه‌های آن را تامین می‌کند یا اینکه از محل درآمدهای خود واحدها، پژوهشکده و پژوهشگاه‌ها تامین می‌شود به طوری که در سال 94 حدود 1567 طرح در حوزه پژوهش در دست اجرا بود که 905 طرح آن به صورت کارفرمایی و مابقی به صورت داخلی اجرایی می‌شود و البته 60 درصد منابع مالی این طرح‌ها برعهده کارفرما و حدود 20 درصد مصوب معاونت پژوهشی و 20 درصد نیز از طریق منابع واحدها تامین می‌شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه منابع مالی قراردادهای این نهاد در سال 94 نسبت به 93 حدود 9.4 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در واقع منابع مالی ما از 70 میلیارد تومان به 135 میلیارد تومان افزایش یافته است. اگرچه این میزان متناسب با تلاش‌های جهاد دانشگاهی نبوده است اما در نوع خود قابل قبول است.

طیبی درخصوص تعداد مقالات و کتب علمی تألیف شده در جهاد دانشگاهی نیز گفت: وجود 1695 مقاله پژوهشی توسط معاونت پژوهشی این نهاد در سال 95 نوشته شده است که این مقالات و نشریات علمی داخل، خارج از کشور منتشر شده است. در واقع از کل مقالات تهیه‌ شده 305 عنوان مقاله در نشریات داخلی، 379 مقاله در مجلات خارجی به چاپ رسیده است.

وی عنوان کرد: 1011 عنوان مقاله علمی به چاپ رسیده که 614 عنوان مقاله در مجامع بین‌المللی و 397 مقاله نیز در مجامع علمی داخلی ارائه شده است که این آمار در سال 1394 نسبت به سال 1393، 8.2 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد مقالات چاپ شده توسط جهاد دانشگاهی در IsI حدود 299 مقاله است که این آمار در مقایسه با سال 93، حدود 9.5 درصد افزایش یافته است.

دکتر طیبی به عناوین برخی از طرح‌ها و فناوری‌های شاخص رونمایی شده طی یک سال گذشته در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تولید داروی لیورسیل برای کاهش قند خون و دیابت، ساخت متدهای حفاری سه دندانه‌ای، تولید داروی ضد سکته قلبی توسط پژوهشگاه رویان، تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی، بازوی بارگیری نفت، طراحی و ساخت فرستند FM-20 کیلووات، با سیستم خنک‌کنندگی پیشرفته مایع‌ خنک‌کننده و ساخت دستگاه لوله مغزی سیار از جمله این دستاوردها بود.

رئیس جهاد دانشگاهی درخصوص طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد نیز گفت: در حوزه پزشکی ما در پژوهشکده گیاهان دارویی دو دارو در دست اجرا داریم که اولی (داروی ملی تروپیک) برای درمان آلزایمر طراحی می‌شود که این دارو به صورت کپسول تولید خواهد شد. کار آزمایش بالینی این طرح انجام شده و مجوز تولید آن در وزارت بهداشت دریافت شده است و طی یک ماه آینده وارد بازار می‌شود.

تولید داروی دیگری برای درمان بیماری‌های گوارشی نیز از دیگر طرح های جهاد است که وی در این باره گفت: این دارو کاملا گیاهی است که اصل ماده آن از سیاه‌دانه و عسل تهیه شده است و برای بیماری‌های گوارشی با منشأ ناشناخته بسیار مفید است. در حال حاضر آزمایش بالینی این دارو به ات

طیبی به خلاصه‌ای از دستاوردهای شاخص معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی طی یک سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه فعالیت‌ها افتخارات و دستاوردهای سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های کشور توانستیم مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی و مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم را تاسیس و عنوان سازمان برتر قرآنی کشور در نوآوری و ایده‌پردازی را در نخستین برنامه ملی پایش دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کسب کنیم.

رشد آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین خلاصه‌ای از عملکرد معاونت آموزشی این نهاد ارائه داد و گفت: در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی تعداد فراگیران در سال 94 نسبت به سال 93، 15 درصد رشد داشته است. به طوری که 568 هزار و 300 نفر در این آموزش‌ها شرکت کردند که 60 درصد از  فراگیران در دوره‌های آزاد (عموم مردم) شرکت کرده اند و 40 درصد از فراگیران مربوط به دوره‌های قراردادی با دستگاه‌های اجرایی و کارمندان دولت بوده اند.

طیبی گفت: فاصله بین توانمندی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تا عقد قرارداد بسیار طولانی است و این مسئله سبب می‌شود تا زمان عقد قرارداد بسیاری از نیروها را از دست بدهیم. از این رو، تاخیر در اجرای پروژه، عدم پرداخت‌های مناسب و ورود به نتیجه پروژه به صنعت از مشکلات ما در حوزه علمی است.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان صحبت هایش به راهکارهای رفع مشکلات در حوزه پژوهش و سایر امور اشاره کرد و گفت: ما در کشور نیازمند تشکیل دو حزب قوی هستیم و برای توسعه جامعه نیاز به برنامه جامع و درازمدت داریم.  نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد تعیین تکلیف ما با دنیا است. در واقع ما به سبب ماهیت انقلاب خود نمی‌توانیم ارتباط نظام را در عرصه‌های بین‌المللی کاهش یا حذف کنیم اما می‌توانیم با اتخاذ راهکارهای مناسب در چارچوب اصول انقلابی با کشورهای دنیا ارتباط متقابل برقرار کنیم.

 

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل