نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوزادان ممکن است بدون میکروبیوم به دنیا بیایند

برای بیش از یک قرن، رحم تا حد زیادی یک محیط استریل در نظر گرفته می شد. با این حال، حتی امروزه، با وجود فناوری پیشرفته پزشکی، محققان نمی توانند در مورد اینکه آیا جفت و مایع آمنیوتیکی که جنین را دربر می گیرد واقعاً عاری از میکروب هستند یا خیر، به اتفاق نظر برسند.

به گزارش سیناپرس، برخی از دانشمندان ادعا می کنند: در سال های اخیر نشانه هایی از حیات میکروبی را در نمونه های جنین کشف کرده اند. این امر باعث شده است که آنها استدلال کنند که میکروبیوم انسان شامل جامعه باکتری‌ها، قارچ‌ها و باستانی‌هایی که درون ما زندگی می ‌کنند، قبل از تولد وجود دارد.

البته برخی دیگر از محققان با این نظریه مخالفند. به گفته گروهی از محققان از آمریکای شمالی، اروپا و بریتانیا، چنین مطالعاتی بر اساس نمونه های آلوده انجام شده است. پژوهشگران استدلال می ‌کنند که میکروب‌های کشف ‌شده در یافته ‌های گذشته، به طور ناخواسته به صحنه معرفی شده‌ اند.

به گفته محققان مفهوم میکروبیوم جنین رادیکال است. این در مقابل اصول اولیه ایمونولوژیک و اساس پشت پستانداران عاری از میکروب قرار می گیرد که فرض می کند جنین در یک محیط استریل رشد می کند.

در حالی که امکان انتقال میکروب ها از مادر به جنین با عبور از جفت وجود دارد، این مهاجمان خارجی معمولاً به سرعت توسط سیستم ایمنی محلی در مایع آمنیوتیک نابود می شوند. وقتی میکروب‌ها در اینجا باقی می ‌مانند، باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی و رشد جنین می ‌شوند. کاترین کندی (Katherine Kennedy) پژوهشگر ارشد این مطالعات و میکروبیولوژیست دانشگاه مک مستر در کانادا می گوید: چنین اختلاف نظر بر سر یک جنبه اساسی زیست شناسی انسان چالشی برای پیشرفت علمی است.

او می افزاید: مطالعه جدید سعی می کند با بررسی یافته ها و روش های تحقیقات قبلی، با تمرکز بر چهار گزارش اخیر منتشر شده، بخشی از این سردرگمی را برطرف کند. با بررسی مستقیم میکروبیولوژی جنین انسان، مطالعات انتخاب شده نشانه های ظریفی از سکونت میکروبی بالقوه را آشکار کردند. نیمی از گزارش‌ها جمعیت‌های میکروبی با چگالی کم را در جنین شناسایی کردند، در حالی که دو مورد دیگر فقط محصولات جانبی متابولیک میکروب‌ها یا آثاری از باکتری‌ها را که اغلب روی پوست یافت می ‌شوند، شناسایی کردند.

دو مورد از مقالات ذکر شده در بالا پس از زایمان طبیعی، و نمونه دیگری پس از تولد با روش سزارین جمع آوری شد. هر یک از این مسیرها از بدن می تواند جنین را با میکروب های میکرو فلور خود مادر و محیط اطراف آشنا کند.

یافته های مطالعه جدید هشدار می دهد که عدم کنترل برای تعیین میکروبیوتای جنین هایی که از طریق طبیعی به دنیا می آیند، محدودیت قابل توجهی است که نتیجه گیری را مبنی بر اینکه میکروارگانیسم ها از رحم منشا می گیرند، دچار تردید می سازد.

سوزان دوکوتا (Suzanne Devkota) میکروبیولوژیست این پژوهش از دانشگاه کالیفرنیا گفت: پژوهش های موجود تا کنون نشان می‌ دهند که مطمئناً میکروب‌ها می توانند در محیط داخل رحمی باشند، اما من معتقدم در بهترین حالت این میکروب‌ها از جای دیگری در بدن آمده و بومی محیط داخل رحمی نیستند.

به گزارش سیناپرس، کندی و همکارانش نتیجه می گیرند که از دیدگاه بالینی، اکثر تفاسیر ارائه شده در نشریات اخیر در رابطه با حضور میکروارگانیسم ها در جنین به نظر می رسد از نظر بیولوژیکی سازگاری آنها دشوار باشد، زیرا بسیار محتمل است که منجر به آسیب یا مرگ جنین شود.

شرح کامل این مطالعه و نتایج آن در مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل