نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داروی فشار خون برای افزایش طول عمر مفید است

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف داروی فشار خون ریلمنیدین پیری را در کرم‌ها کند می ‌کند، اثری که در انسان ‌ها می ‌تواند به طور فرضی به ما کمک کند طولانی‌تر زندگی کرده و در سال‌ های آخر زندگی سالم‌ تری داشته باشیم.

به گزارش سیناپرس، داروی ریلمنیدین (rilmenidine) برای این مطالعه انتخاب شد زیرا تحقیقات گذشته نشان داده است که مصرف این دارو اثرات محدودیت کالری در سطح سلولی را تقلید می کند. در مجموعه ای از آزمایشات انجام شده توسط یک تیم بین المللی از محققان، کرم های جوان و پیر Caenorhabditis elegans تحت درمان با این دارو که معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود، عمر طولانی تری داشتند و به همین ترتیب معیارهای بالاتری را در انواع نشانگرهای سلامت ارائه کردند.

در این رابطه، ژائو پدرو ماگالهاس (João Pedro Magalhães) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا می گوید: برای اولین بار، ما توانستیم در حیوانات نشان دهیم که ریلمنیدین می تواند طول عمر را افزایش دهد. ما اکنون مشتاقیم تا بررسی کنیم که آیا ریلمنیدین ممکن است کاربردهای بالینی دیگری داشته باشد یا خیر.

او می افزاید: کرم C. elegans مورد علاقه برای مطالعات است، زیرا بسیاری از ژن های آن شباهت هایی با ژنوم انسان دارند. با این حال، با وجود این شباهت ها، هنوز رابطه ای نسبتاً دور با انسان است.به گزارش سیناپرس، آزمایش های بیشتر نشان داد که فعالیت ژنی مرتبط با محدودیت کالری را می توان در بافت کلیه و کبد موش های تحت درمان با ریلمنیدین مشاهده کرد. به عبارت دیگر، برخی از تغییراتی که محدودیت کالری در حیوانات ایجاد می‌ کند فواید سلامتی خاصی را به همراه دارد که با داروی فشار خون که بسیاری از مردم مصرف می ‌کنند نیز ظاهر می ‌شوند.

پدرو توضیح می دهد:کشف دیگر این بود که یک گیرنده سیگنال بیولوژیکی به نام nish-1 در اثربخشی ریلمنیدین بسیار مهم است. این ساختار شیمیایی خاص می تواند در تلاش های آینده برای بهبود طول عمر و کند کردن پیری مورد هدف قرار گیرد. او می گوید: ما دریافتیم که اثرات افزایش طول عمر ریلمنیدین با حذف nish-1 از بین رفت. به طور حیاتی، گیرنده nish-1 باعث افزایش طول عمر پس از درمان با ریلمنیدین شد.

پیروی از رژیم های کم کالری سخت است و با عوارض جانبی مختلفی مانند نازک شدن مو، سرگیجه و استخوان های شکننده همراه است. تصور می شود که این داروی فشار خون می‌ تواند همان فواید یک رژیم کم کالری را داشته و در عین حال برای بدن آسان‌تر باشد.

به گزارش سیناپرس، چیزی که ریلمنیدین را به عنوان یک داروی ضد پیری امیدوار کننده می ‌سازد این است که می ‌توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد و عوارض جانبی آن نادر و نسبتاً خفیف است. به گفته پدرو، هنوز راه درازی در پیش است تا بفهمیم که آیا ریلمنیدین به عنوان یک داروی ضد پیری برای انسان ‌های واقعی عمل می ‌کند، اما نشانه ‌های اولیه در آزمایش‌ های کرم و موش امیدوار کننده است. ما اکنون در مورد آنچه که ریلمنیدین می تواند انجام دهد و نحوه عملکرد آن بسیار بیشتر می دانیم.

شرح کامل این تحقیق و یافته های حاصل از آن در مجله تخصصی Aging Cell منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل