چرا از انرژی هسته ای می ترسیم؟

هنگامی که نیروهای روسی در ماه مارس به نیروگاه اتمی Zaporizhzhia، بزرگترین نیروگاه اروپا حمله کردند، بسیاری با وحشت نظاره گر این موضوع بودند به طوریکه سفیر ایالات متحده در سازمان ملل صبح روز بعد گفت: به لطف خدا، جهان دیشب به سختی از یک فاجعه هسته ‌ای جلوگیری کرد چراکه اخبار نشان دهنده خطر یک فاجعه هسته ای جهانی بود.

به گزارش سیناپرس، به گفته کارشناسان، لایه ‌های سیستم‌ های ایمنی اضافی ساخته شده در نیروگاه ‌های هسته ‌ای مانند Zaporizhzhia اشتباه درک شده اند چراکه اگر برق از شبکه قطع شود، ژنراتورها روشن می شوند و یا اگر مایع خنک کننده اولیه از بین برود، یک سیستم ثانویه وارد مدار می شود.

کارشناسان معتقدند: وقوع یک فاجعه مستلزم یک سری طولانی از خطاهای انسانی و نقص در سیستم است. چنین زنجیره ای از رویدادها ممکن است به طور فرضی رخ دهد اما یک راکتور نمی تواند مانند یک بمب منفجر شود.

در همین حال، توده رادیواکتیو داخل چرنوبیل اساساً آسیب‌ ناپذیر است و توسط یک بستر بزرگ سیمانی و فلزی احاطه شده که مانند یک ساختار آشیانه‌ مانند برای مقاومت در برابر زلزله و گردباد طراحی شده است. گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نتیجه رسید که حتی بدون برق، میله های سوخت اورانیوم ۲۵ ساله چرنوبیل با آب کافی پوشانده شده بود تا از خطرناک شدن آنها جلوگیری شود.

اما این واقعیت که بسیاری از مردم تمام پادمان هایی را که وجود داشته درک نکردند، قابل پیش بینی است. به هر حال، انرژی هسته‌ ای همیشه تحت الشعاع لفاظی‌ها قرار گرفته است که از یکسو امیدوار کننده و از سوی دیگر وحشت ‌آفرین است. این روایت‌ های دوگانه از زمانی که ماری و پیر کوری خطرات وحشتناک و فواید شگفت ‌انگیز تشعشعات را به اطلاع عموم رساندند، بر افکار عمومی تسلط یافته و از طریق پوشش ‌های اخیر جنگ در اوکراین تشدید شدند.

در این رابطه تایلر جی کلی (Tyler J. Kelley) کارشناس این موضوع می گوید: مانند انرژی باد و خورشید، انرژی هسته ای نیز بدون سوزاندن سوخت های فسیلی برق تولید می کند. اما فرآیندهای استخراج و تولید انرژی مانند پره‌های توربین بادی، پنل‌های خورشیدی و گلوله‌ های اورانیوم دارای ردپای کربن هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، محققان به این نتیجه رسیدند که انرژی هسته ای ۳ تن گازهای گلخانه ای در ازای در هر تراوات ساعت (TWh) الکتریسیته تولید می کند، در حالی که باد ۴ تن و خورشیدی ۵ تن تولید می کنند.

کلی می گوید: سپس موضوع ایمنی مطرح است. بر اساس تحقیقات جهانی، نرخ مرگ و میر برای استخراج انرژی هسته ‌ای ۰.۰۷ مرگ در هر تراوات ساعت تخمین زده شده که بالاتر از باد با ۰.۰۴، و انرژی خورشیدی با ۰.۰۲ مرگ است. اما این میزان کمتر از گاز طبیعی با ۲.۸ مرگ در هر تراوات ساعت بوده و بسیار کمتر از انرژی زغال سنگ با ۲۴.۶ برآورد شده است. اگرچه خطرات می تواند پیچیده باشد و تخمین مرگ و میر اغلب می تواند حدس و گمان باشد، اما اکنون شواهد زیادی وجود دارد که با توجه به تأثیرات آب و هوا و سایر عناصر، انرژی هسته ای نسبت به بسیاری از گزینه ها ایمن تر است.

کلی توضیح می دهد که روشن است که انرژی هسته ای دارای جنبه های منفی واقعی است چراکه استخراج اورانیوم مخرب و سمی است. سوخت مصرف شده باید با دقت مهر و موم شده و ذخیره شود و هر چند کوچک باشد، خطر انتشار تشعشعات و ذوب شدن وجود دارد.

به گفته پل اسلوویچ (Paul Slovic) استاد دانشگاه اورگان و کارشناس ریسک و تصمیم گیری، اکثر شهروندان به جای ریسک آماری واقعی، بر درک ریسک تکیه دارند. اسلوویچ می گوید: برای این افراد، تجربه خطرات از رسانه های خبری نشات می گیرد. او به این موضوع اشاره می کند که خطر انرژی هسته ای بیشتر از دسترسی به اسلحه و سیگار کشیدن نیست و کارشناسان انرژی هسته ای را در رتبه ۲۰  خطر قرار داده اند.

به گزارش سیناپرس، کلی در خاتمه می گوید: گفتن حقیقت در مورد تشعشعات و انرژی هسته ای سخت است. موارد زیادی وجود دارد که ما هنوز نمی دانیم برای مثال، میزان مضر بودن تشعشعات تا به امروز به شدت مورد بحث بوده است. آنچه مورد نیاز است ارزیابی شفاف هزینه ها و منافع، عاری از ترس، عاری از تعصبات سازمانی و عاری از روایت های سیاسی و رسانه ای هذل آمیز است. او می افزاید: ترس را از بین ببرید و به حقایق با دقت نگاه کنید و خواهید دید که انرژی هسته ای همیشه نسبتاً ایمن بوده، در حالی که تغییرات آب و هوایی بسیار خطرناک تر هستند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا