نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ربات تغییر حالت دهنده

این ربات از القای مغناطیسی برای گرم شدن خود و تبدیل به شدن به حالت مایع استفاده می کند

به گزارش سیناپرس همدان، دانشمندان یک ربات کوچک شبیه به “ترمیناتور 2” ساخته اند که می تواند با دستورات مغناطیسی ذوب شود و خود را دوباره به شکل جامد درآورد و به راحتی از فضاهای محدود عبور کند.

برای ساخت ربات تغییردهنده فاز، دانشمندان قطعات میکروسکوپی نئودیمیم مغناطیسی، بور و آهن را در گالیم مایع (فلزی با نقطه ذوب پایین) جاسازی کردند و آن را در دمای محیط قراردادند تا جامد شود.

و درست مانند T-1000 ترسناک در فیلم “ترمیناتور 2″، این ربات دارای توانایی های تغییر شکل است که آن را به یک تبدیل شونده ی عالی تبدیل می کند. محققان با استفاده از آهن‌ربا برای انتقال فرمان ذوب شدن به ربات مینیاتوری خود، ربات را در محلی قرار دادند تا با اعمال میدان مغناطیسی به یک حجم بی‌شکل از فلز مایع تبدیل می‌شود تا از میان میله‌های یک قفس بگذرد و به طور معجزه‌آسایی خود را در سمت دیگر بازسازی کند. محققان یافته های خود را در 25 ژانویه در مجله Matter منتشر کردند.

برای انجام ترفند ذوب، محققان ربات را از طریق فرآیندی به نام القای مغناطیسی، با استفاده از یک آهنربای متحرک برای تنظیم جریان الکتریکی در داخل ربات، گرم کردند. جریان، گالیوم را ذوب کرد و عناصر مغناطیسی معلق در داخل باعث کشیده شدن آن به سمت آهنربا شد.

کارمل مجیدی، نویسنده ارشد، مهندس مکانیک در دانشگاه کارنگی ملون، در بیانیه‌ای گفت: ذرات مغناطیسی در اینجا دو نقش دارند. یکی از آنها این است که مواد را نسبت به یک میدان مغناطیسی متناوب حساس می‌کنند، بنابراین شما می‌توانید از طریق القاء مقناطیسی، مواد را گرم کنید و باعث تغییر فاز فیزیکی ربات شوید. اما ذرات مغناطیسی همچنین به ربات‌ها تحرک و توانایی حرکت در پاسخ به میدان مغناطیسی می‌دهند.

محققان گفتند که ایده الهام‌بخش برای اختراع این دستگاه، خیارهای دریایی است که مشاهده شده بین حالت‌های نرم و سخت تغییر حالت می‌دهند تا از خود در برابر محیط نا مساعد و شکارچیان محافظت کنند و وزنی را که می‌توانند حمل کنند افزایش دهند.

محققان چندین کاربرد بالقوه پزشکی و فناوری را برای ربات خود پیشنهاد می کنند. این ربات کوچک تا کنون، چندین آزمایش را پشت سر گذاشته است: ثابت کردن مدارها با ورود به نقاط سخت و سپس تبدیل خود به حالت مایع، ذوب شدن در یک سوکت پیچ و سپس جامد شدن برای تبدیل شدن به یک پیچ واقعی، و حتی برداشتن جسم خارجی از معده مصنوعی.

چنگ فنگ پان، نویسنده ارشد این مقاله، مهندس دانشگاه چینی هنگ کنگ، در بیانیه ای گفت: اعمال توانایی جابجایی بین حالت مایع و جامد به ربات ها به آنها عملکرد بیشتری می دهد. اکنون، ما این سیستم مواد را به سوی روش‌های عملی‌تری برای حل برخی مشکلات پزشکی و مهندسی بسیار خاص پیش می‌بریم.

منبع: livescience

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل