ترمیم استخوان با کمک سرامیک زیست فعال ایرانی

مرتضی مهرجو، یکی از محققان شرکت دانش بنیان نانو زیست آرایه در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: هیدرو آپاتیت جزو اصلی در ترکیب استخوان‌های بدن است. درصد این عضو در استخوان‌های مختلف بدن متفاوت است. قسمت معدنی استخوان و دندان از جنس فسفات کلسیم بلورین ساخته شده که بسیار شبیه به هیدروکسی آپاتیت [Ca10(PO4)6(OH)2] است؛ هیدروکسی آپاتیت، سرامیک زیست فعال است که در بسیاری از موارد به شکل پودر یا گرانول در ترمیم های استخوانی و همچنین به عنوان پوشش برای ایمپلنت های فلزی به منظور بهبود خواص بیولوژیکی آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: هیدروکسی آپاتیت پلی بلورین مدول الاستیک بالایی (GPa40 تا ۱۱۷) دارد. ترکیب‌های طبیعی بافت‌های سختی مانند استخوان، عاج و مینای دندان از هیدروکسی آپاتیت (یا یک ماده معدنی شبیه آن)، پروتئین، مواد آلی و آب تشکیل شده‌اند؛ مینای دندان سخت ترین بافت بدن بوده و مدول الاستیک آن  GPa74 و حاوی مقادیر زیادی ماده معدنی است. عاج دندان و استخوان فشرده حاوی مقادیر کمتری مواد معدنی هستند.

وی اظهار کرد: امروزه از فسفات کلسیم برای ساخت استخوان مصنوعی استفاده می‌شود. این ماده به صورت مصنوعی تهیه شده و برای ساخت انواع گوناگون کاشتنی‌ها یا ایجاد پوشش‌های متخلخل روی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فسفات کلسیم بسته به شرایطی نظیر نسبت پتاسیم به کلسیم، حضور آب، ناخالصی‌ها و دما، در درون نمک‌هایی مانند هیدروکسی آپاتیت و بتا- ویتلاکیت‌، متبلور می‌شود.

هیدروکسی آپاتیت، سرامیک زیست فعال است که در بسیاری از موارد به شکل پودر یا گرانول در ترمیم های استخوانی و همچنین به عنوان پوشش برای ایمپلنت های فلزی به منظور بهبود خواص بیولوژیکی آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

مهرجو بیان کرد: در یک محیط مرطوب و دماهای پایین این ماده در شکل هیدروکسیل یا هیدروکسی آپاتیت یافت می‌شود اما در محیط خشک و در دمای بالاتر در شکل بتا- ویتلاکیت خواهد بود. هر دو شکل فسفات کلسیم بافت سازگاری خوبی دارند و به عنوان مواد استخوانی در شکل دانه‌های ریز یا توده‌های جامد، بکار برده می‌شوند. شکل آپاتیت کلسیم فسفات از جهت مواد معدنی بسیار شبیه فاز معدنی استخوان و دندان است.

گفتنی است این محصول با ابعاد بین  50تا 100 نانومتر به روش رسوب گیری شیمیایی سنتز شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا