نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میکروبیوم انسانی ممکن است مسری باشد

جامعه افرادی که در اطراف شما زندگی می کنند می توانند بر جامعه میکروب هایی که در درون شما زندگی می کنند تأثیر بگذارند.

به گزارش سیناپرس، بزرگترین و متنوع ترین بررسی تا به امروز شواهدی پیدا کرده که نشان می دهد با افرادی که با آنها زندگی می کنید و اینکه توسط چه کسانی بزرگ شده اید می تواند تأثیر بیشتری بر میکروبیوم شما نسبت به برخی از عوامل سبک زندگی، سن یا حتی ژنتیک داشته باشد.

بر اساس این یافته ‌ها، تریلیون‌ها میکروب که در بدن ما زندگی می کنند، می ‌توانند مسری‌تر از آن چیزی باشند که ما تصور می ‌کنیم و این موضوع می تواند پیامدهای جدی برای سلامت عمومی داشته باشد.

پژوهشی که توسط نیکولا سگاتا (Nicola Segata) از دانشگاه ترنتو در ایتالیا انجام شد، نشان نمی ‌دهد که چگونه میکروب‌ها مستقیماً از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند، در عوض ثابت می کند که چقدر از باکتری‌های روده و دهان ما با اطرافیان ما مشترک است. محققان نتیجه می‌ گیرند که تعاملات اجتماعی می ‌تواند به شکل ‌گیری جامعه میکروب‌ها کمک کرده و به نوبه خود می ‌تواند نقشی در بیماری‌ های مرتبط با میکروبیوم داشته باشد.

این یافته ها بر اساس بیش از ۹ هزار  نمونه مدفوع و بزاق جمع آوری شده از شرکت کنندگان با ارتباط شناخته شده با یکدیگر به دست آمده است. گفتنی است که این جوامع به طور هدفمند از ۲۰ کشور مختلف در سراسر جهان و نه فقط کشورهای غربی یا در حال توسعه، نمونه برداری شدند.

سگاتا توضیح می دهد که این یافته ‌ها قویاً نشان می ‌دهد که تریلیون‌ها سلول همزیست در بدن ما می ‌توانند به طور مؤثری بین میزبان‌ های انسانی پخش شوند. به گفته او، سویه ‌های باکتری مشترک بین شرکت‌ کنندگان در مطالعه گسترده بودند. در واقع، محققان بیش از ۱۰ میلیون نمونه از گونه های باکتریایی مشترک بین مادران و نوزادان، اعضای یک خانه یا افراد در جوامع را شناسایی کردند.

همچنین مشخص است که میکروبیوم یک فرد می‌ تواند در طول زندگی بر اساس آنچه می ‌خورد، میزان ورزش یا محیطی که در آن زندگی می ‌کند، نوسان داشته باشد. در مقایسه، انتقال انسان به انسان هنوز به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. اما همانطور که انتظار می رفت، انتقال از مادر به نوزاد مهم ترین مسیر بود.

علاوه بر این، یافته ها نشان داد :میزانی از میکروارگانیسم‌ها را می‌ توان در اواخر بزرگسالی، البته با درصدهای پایین ‌تری، همچنان در بدن فرزندان شناسایی کرد. به عنوان مثال، در سن ۳۰ سالگی، افراد متوسط در این مطالعه حدود ۱۴ درصد از گونه های باکتریایی اصلی مادر خود را حفظ کرده بودند. جالب اینجاست که حتی در ۸۵ سالگی، پرسرعت ترین سویه های مادر هنوز در فرزندانش وجود داشت. با افزایش سن، تأثیر میکروبی مادر توسط سایر روابط متعادل می شود و به نظر می رسد که بسته به اینکه یک فرد روزانه با چه کسی زندگی می کند ساختار میکروبیوم تغییر می کند. به عنوان مثال، پس از چهار سالگی، محققان دریافتند که یک کودک دارای درصد مساوی از گونه های باکتریایی مادر و پدرش است.

سگتا توضیح می ‌دهد:در بزرگسالی، منابع میکروبیوم‌های ما بیشتر افرادی هستند که با آنها در تماس نزدیک هستیم. مدت و نوع تعاملات بر آن تاثیر می گذارد، برای مثال دانش آموزان یک کلاس یا همسایگان یک آپارتمان می توانند تقریباً تعداد باکتری های متناسب داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، یافته ها حاکی از آن است که در حالی که برخی از میکروب ها ممکن است دارای مزایای سلامتی باشند، برخی دیگر می توانند میکروبیوم را تضعیف کرده و افراد را مستعد ابتلا به بیماری یا بیماری کنند. سگتا در پایان می گوید: انتقال میکروبیوم پیامدهای مهمی برای سلامتی ما دارد، زیرا برخی از بیماری ‌های غیرواگیر مانند بیماری ‌های قلبی عروقی، دیابت یا سرطان تا حدی با ترکیب تغییر یافته میکروبیوم مرتبط هستند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: ندااظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل