ساخت پنل های خورشیدی جدید با قابلیت تولید برق در شب

انرژی خورشیدی یک راه امیدوارکننده برای تولید انرژی پاک است. متأسفانه، پنل ‌های خورشیدی یک ضعف عمده دارند و آن این است که نمی ‌توانند در تاریکی برق تولید کنند. با این حال، این ضعف به زودی می تواند تغییر کند زیرا دانشمندان دانشگاه استنفورد اکنون یک پنل خورشیدی ساخته اند که در تاریکی کار می کند.

به گزارش سیناپرس، محققان در حالی که راهی برای کارکرد پنل‌های خورشیدی در تاریکی کشف کردند، همچنین دریافتند: پنل ‌های خورشیدی از قبل ساخته شده را می‌ توان به گونه ‌ای اصلاح کرد تا در شب نیز برق تولید کنند که این امر می تواند مشاغل و خانه ها را از ارتقا به پنل های جدید نجات می دهد.

فرآیندی که برای کارکرد پنل های خورشیدی قدیمی در تاریکی استفاده می شود، خنک کننده تابشی نامیده می شود. هنگامی که خورشید غروب می کند، زمین سرد شده و گرما را در هوا آزاد می کند.به گزارش سیناپرس، این موضوع به ایجاد اختلاف دما بین هوا و سطح پانل ها کمک می کند. سپس، محققان می ‌گویند که می ‌توانیم ژنراتورهای ترموالکتریک را روی پانل ‌ها نصب کنیم که به ما اجازه می ‌دهد تا توان تولید شده توسط خنک ‌کننده تابشی را مهار کنیم.

پژوهشگران توضیح می دهند: این اولین بار نیست که ما شاهد ارائه این ایده هستیم. پیشتر و در سال ۲۰۲۰، محققان دانشگاه کالیفرنیا کاری مشابه با آنچه که پنل ضد خورشیدی نامیدند، انجام دادند. پانل های خورشیدی فتوولتائیک در حال حاضر از این خنک کننده تابشی برای تولید برق پس از غروب خورشید استفاده می کنند که به آن پانل های خورشیدی اجازه می دهند در تاریکی کار کنند.

برخی محققان تخمین می ‌زنند: این پنل ها تنها ۲۵ درصد انرژی را که یک پنل خورشیدی در یک روز معمولی تولید می ‌کند، تولید خواهند کرد. اما به گفته پژوهشگران این مطالعه، این انرژی همچنان  جزء انرژی های پاکی محسوب می شود که قبلاً قابلیت تولید نداشت، بنابراین ارزش آن را دارد که تا می توانید از آن استفاده کنید.

به گزارش سیناپرس، پیشرفت ‌های دیگر در انرژی خورشیدی نیز شامل پنل‌ های خورشیدی است که برای تولید برق نیازی به نور خورشید ندارند. این پنل ها اساساً با استفاده از همان پرتوهای نور ماوراء بنفش که میوه‌ها و سبزیجات برای تولید انرژی خود به آن‌ها تکیه می ‌کنند، کار می ‌کنند.

منبع: bgr