نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یک پارک ملی و هزار معضل

هرچند موضوع زیست محیطی انسان و طبیعت موضوع جدیدی نیست و کارشناسان بارها در این خصوص هشدارها داده اند؛ اما زمانی که موضوع جدیدی درخصوص آسیب ها و تهدیدات محیط زیست مطرح می شود؛ مشکلات و عوامل دیگر آلودگی و زیست محیطی نیز مجدد پررنگ می شوند. به تازگی خبر آماده سازی دو کارخانه آسفالت و افتتاح آن تا پایان سال، موجب واکنش بسیاری از فعالان محیط زیستی شد.

کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقدند:کارخانه تولید آسفالت در حريم شهر تهران با استانداردهای زيست محيطی کاملا مغایرت دارد و غيرقانونی است، زیرا ایجاد کارخانه آسفالت از مهمترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌رود.

شهر تهران یکی از آلوده ترین شهرهای ایران است و ساخت کارخانه آسفالت در شرق تهران و داخل منطقه سرخه‌حصار، بدون شک نفس میلیون‌ها تهران‌نشین را به شماره خواهد انداخت. سرخه‌حصار و خجیر در شرق تهران به عنوان دو ریه تنفسی این ابرشهر هستند که با ساخت و سازهای بی رویه و مشکلات دیگر دهه‌‌‌هاست که نفس شهرواندش را به شماره انداخته است.

با این وجود شهرداری تهران درصدد است با ساخت و سازها و احداث منابع آلاینده باز هم هواری شهر تهران را از این هم آلوده‌تر کند. تهران هم اکنون نیز از داشتن و استقرار کارخانه‌های آسفالت‌سازی بی‌نصیب نیست. کارخانه هایی که هرچند به صورت پروژه‌ای فعالیت می‌کنند اما به لحاظ ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، آسیب‌های فراوانی به انسان، جانداران و گیاهان را فراهم می‌کنند.

رییس محیط زیست شهرستان تهران در این خصوص به خبرنگار سیناپرس می‌گوید :کارخانه آسفالت، جزو صنایع آلاینده به شمار می‌رود. این صنعت در دریف چهارم واحدهای آلودگی است. آنطور که علیرضا رحمتی می گوید: به هیچ عنوان اجازه ساخت این کارخانه را در منطقه سرخه حصار در شرق تهران را نمی‌دهیم.

نیمه دوم سال که از راه می رسد، نفس تهرانی هم بریده می شود. آنگونه که مسئولان می گویند؛ مرگ و میر هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا وجود دارد. بعضی ها هم به سراغ تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی می رسند و در این میان شهرداری تهران هم با ساخت کارخانه آسفالت برای مرگ و میر بیشتر تلاش می کند، آن هم با وجود قانون ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 120کیلومتری تهران.

برخی از کارشناسان می گویند: قانون، ساخت کارگاه آسفالت به صورت موقت، کارگاهی و آن هم برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی فقط مجاز دانسته است. قانونی که حالا به‌نظر می‌رسد در دولت و شهرداری نادیده گرفته شده و خبرهایی از اصلاح آن برای ساخت کارخانه اطراف کلانشهرها برای افزایش اشتغال از راه می‌رسد.

رحمتی با اذعان به این قانون از مخالفت خود با ساخت کارخانه آسفالت در داخل تهران می گوید: مجوزي هم براي آن صادر نمي‌کنيم و دليل مخالفت‌مان هم منع قانوني است. طبق قانون استقرار صنايع در شعاع 120 کيلومتري تهران ممنوع است.

به گفته او، براساس ماده 11 قانون هوای پاک با شهرداری تهران برای دریافت مستندات مکاتبه شده اما هنوز پاسخی از آنها دریافت نشده است. ضمن اینکه در بازدیدهای به عمل آمده هنوز ساخت و سازی برای این کارخانه‌ها صورت نگرفته است.

آنگونه که معاون مدیر کل محیط زیست استان تهران می گوید: بالاترین درجه حفاظتی به پارک‌های ملی تعلق دارد. این پارک ها از پوشش های گیاهی غنی، گونه های گیاهی، زندگی جانوری و جانداری بسیار متنوع و ارزشمند هستند به همین جهت، عوامل و موارد زیادی در آن ممنوع به شمار می روند. این مسئول درخصوص مشکلات موجود در این منطقه می گوید: در حال حاضر توسعه شهری، احداث جاده‌ها و بزرگراه‌ها، چرای بی‌رویه دام، روان شدن سیل و فرسایش خاک، ورود بی ضابطه مردم و خودروها به داخل پارک، زمین‌خواری‌هایی که در حواشی این مناطق هستند و ورود بی‌ضابطه مردم به درون پارک از چالش‌های جدی این منطقه به شمار می‌رود.

رحمتی می‌گوید: تردد کامیون ها با توجه به مسافتی که طی می کنند برای حمل آسفالت آثار مخربی دربردارد. به گفته رئیس محیط زیست شهرستان تهران، احداث اتوبان، رفت و آمدهای شهری، سخت و سازهای بی ضابطه، وجود پایانه شرق و اتوبوسرانی فعالیت اتوبوس‌های پایانه از سحرگاه تا شامگاه، وجود پارکینگ ها، ترمز خودروها، آزبست و روشن بودن خودورها نیز با توجه به وزش باد تاثیر منفی در این منطقه دارند. که همه موارد فوق موجب تهدید زندگی جانوری، گیاهی و انسانی می‌شوند.

گزارش:نیلوفر منصوری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل