نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پایش سلامت جاده ها به کمک هوش مصنوعی

یک گروه از پژوهشگران دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به اجرای سامانه پایش هوشمند سلامت جاده ها و راه های کشور شده اند؛ این سامانه به صورت هوشمند تمامی خرابی ها و ناهمواری های جاده ها را شناسایی و موقعیت جغرافیایی آنها را گزارش می دهد.

محمد صالح انتظاری، یکی از پژوهشگران این طرح و عضو آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با سیناپرس گفت: این سامانه به صورت هوشمند سلامت جاده ها و راه ها را پایش می کند و متشکل از یک وسیله نقلیه است. این وسیله نقلیه مجهز به انواع حسگرها از جمله موقعیت یاب، لیزر، دوربین، شتاب سنج و برخی از سنسورهای دیگر است و به محض آغاز حرکتش به روی شبکه راه های کشور، تمامی اطلاعات سطح جاده ها را برداشت می کند.

وی افزود: سپس تمامی داده ها به یک ماژول نرم افزاری منتقل می شود. این ماژول نرم افزاری بر مبنای الگوریتم های هوش مصنوعی توسعه پیدا کرده اند و این امکان را دارد که به صورت هوشمند و خودکار تمام خرابی ها را شناسایی و ناهمواری جاده را تعیین کند و موقعیت هر کدام از خرابی راه ها راه ها را نیز در گزارش ارائه دهد.

وی به مزیت این سامانه پرداخت و اظهارداشت: اداره های راه و شهرسازی، شهرداری ها، وزارت راه می توانند با استفاده از این سامانه بدون هیچ چالشی موقعیت خرابی راه های مورد تملک و مالیکت خودشان را شناسایی کنند و به محض تعیین شدن موقعیت خرابی ها، عملیات نگهداری و تعمیرات خودشان را در آن موقعیت اجرا کنند.

به گفته وی، پیش از این سازمان ها و ارگان های ذی ربط در خطوط “بی آر تی” اتوبوسرانی سطح تهران، جاده بین شهری ملارد، فرودگاه امام خمینی از این سامانه برای پایش جاده ها و راه ها بهره برده اند و توانسته اند خرابی های سطح شبکه خودشان را دریافت و عملیات نگهداری و تعمیرات را اجرا کنند.

انتظاری تصریح کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و ایالت متحده از خودروهای پایشگری برای پایش جاده ها و راه ها استفاده می کنند. امکان دارد برخی از این شرکت ها و کشورها از تجهیزات قدیمی تر و برخی دیگر از تجهیزات و ماژول نرم افزاری به روزتری استفاده کنند که هرکدام مزایای رقابتی خاص خودشان را دارند.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت سیستم ما نیز با سیستم های این کشورها برابری می کند. ضن اینکه سنسورهای مورد استفاده همه دستگاه ها مشابه است یعنی حداقل تمامی کیفیت و خروجی ها و پارامترهایی که آن سامانه ها ارائه می دهند ما هم روی سامانه خودمان ارائه می دهیم. ضمن اینکه بودجه در دسترس ما برای اجرای این سامانه بسیار کمتر از بودجه این شرکت هاست. ما اکنون با بودجه یک شرکت دانش بنیان توانسته ایم خدمت و کیفیتی برابر نمونه های مشابه ارائه دهیم.

این پژوهشگر به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و به سیناپرس گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از شرکت ها و سازمان هایی که از ما خدمات دریافت می کنند، اعتماد کافی به مجموعه دانشگاهی ندارند. آنها صرفا تصور می کنند کارهایی که ما انجام داده ایم در سطح پایان نامه هاست در حالی که این کار در سطح صنعتی است و پروژه هایمان را نیز در این سطح اجرایی کرده ایم. همچنین ما اکنون محدودیتی در بحث حمایت ها و منابع مالی از هسته های تحقیقاتی و گروه های علمی داریم. قطعا دریافت بودجه و منابع مالی بیشتر منجر به توسعه دستگاه های این سامانه می شود.

گفتگو: بیتااکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل