چربی های ترانس جان میلیارد ها نفر را تهدید می کند

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود پنج میلیارد نفر در سراسر جهان در خطر عوارض ناشی از مصرف چربی های ترانس بوده و این موضوع خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، چربی های ترانس نوعی چربی غیر اشباع هستند که به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارند. آنها معمولا در غذاهای بسته بندی شده، غذاهای پخته شده، روغن های پخت و پز و اسپری ها یافت می شوند.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: چربی های ترانس هیچ مزیت تغذیه ای شناخته شده ای نداشته و در عین حال خطرات زیادی برای سلامتی دارند که این موضوع هزینه های هنگفتی را برای سیستم های بهداشتی به همراه دارد.

در مقابل، حذف چربی های ترانس مقرون به صرفه است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. به عبارت ساده تر، چربی ترانس یک ماده شیمیایی سمی است که انسان را می کشد و نباید جایی در رژیم غذایی بشر داشته باشد.

مدیر سازمان بهداشت جهان تاکید کرد: وقت آن است که یک بار برای همیشه از شر چربی های ترانس خلاص شوید.

سازمان دیده بان بهداشت جهانی برای اولین بار در سال ۲۰۱۸  خواستار حذف جهانی چربی های ترانس تولید شده در صنعت شد. هدف گذاری حذف  این چربی ها برای سال ۲۰۲۳ تعیین شد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، چهل و سه کشور در حال حاضر بهترین سیاست ها را برای مقابله با چربی ترانس در مواد غذایی اجرا کرده اند ولی هنوز ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در برابر این ماده غذایی مرگبار محافظت می شوند.

به گزارش سیناپرس، متاسفانه باید اذعان داشت با توجه به اینکه پنج میلیارد نفر هنوز از اثرات این چربی غیراشباع بر سلامت رنج می برند، هدف حذف جهانی در سال جاری دست نیافتنی به نظر می رسد.

سازمان دیده بان سلامت مشاهده کرده است که ۹ کشور از ۱۶ کشور با بیشترین نسبت تخمینی مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب ناشی از مصرف چربی ترانس، سیاست مناسبی را در این زمینه ندارند. این کشورها شامل استرالیا، آذربایجان، بوتان، اکوادور، مصر، ایران ، نپال، پاکستان و کره جنوبی هستند.

گفتنی است، از جمله اقدامات موثری که در سطح جهانی برای از بین بردن چربی های مضر دنبال می شود، این دو سیاست نتایج خوبی از خود نشان داده اند. سیاست نخست، محدودیت ملی اجباری ۲ گرم چربی ترانس تولید شده صنعتی به ازای هر ۱۰۰ گرم چربی کل در همه غذاها بوده و سیاست بعدی،  ممنوعیت ملی اجباری تولید یا استفاده از روغن های نیمه هیدروژنه (منبع اصلی چربی ترانس) است.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت روغن های ترانس مصنوعی که در روغن های گیاهی جامد و نیمه جامد دیده می شود، بیشترین خطر مرگ را دارند زیرا روغن های ترانس طبیعی در لبنیات و فرآورده های گوشتی یافت می شوند، اما مشاهده شده است که مصرف متوسط این اسیدهای چرب هیچ آسیب خاصی به همراه ندارد. با این حال، به طور کلی چربی های ترانس باعث افزایش کلسترول می شود که مستقیماً با بیماری قلبی مرتبط است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: thehealthsite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا