نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نابودی کامل سرطان به کمک سلول درمانی

محققان طی مطالعات جدید خود دریافتند: درمان با سلول های CAR-T آلوژنیک که طی آن از سلول های اهدا کننده سالم به جای سلول های فرد بیمار استفاده می شود،ممکن است یک گزینه درمانی بالقوه برای بیماران مبتلا به سرطان باشد.

به گزارش سیناپرس، نتایج موقت یک کارآزمایی بالینی در حال انجام فاز 1 نشان می دهد: دو نوع درمان با سلول های CAR -T ایمونوتراپی که در آن سلول های T خود بیمار اصلاح می شوند تا بتوانند سلول های سرطانی را شناسایی کرده و از بین ببرند،می تواند با روش های جدید جایگزین شود. این روش برای درمان بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما (سرطان سلول های پلاسما) که مجددا عود کرده است، استفاده می شود.

متاسفانه در حال حاضر، ساخت سلول ‌های CAR -T زمان ‌بر بوده و بیشتر بیماران نیاز به یک نوع درمان میانی بین جمع‌ آوری اولیه سلول ‌های بیمار و تزریق نهایی سلول‌ های فوق دارند. این موضوع بدان معنی است که برخی از بیماران ممکن است پیشرفت سرطان را تجربه کرده و نتوانند شانس بهبود داشته و حتی در طول این دوره زمان بر بمیرند.

محققان طی این روش جدید از  سلول ‌های CAR- T آلوژنیک جمع ‌آوری‌شده از یک اهداکننده سالم به جای خود بیمار استفاده کردند. یافته های این تحقیقات نشان داد می ‌توان این سلول ها را از قبل آماده کرد که روش فوق به طور بالقوه امکان درمان سریع‌ تر بیماران را فراهم می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، این پژوهش به سرپرستی شام مایلانکودی  (Sham Mailankody)  انجام شده و دانشمندان سلول های T اهدایی را برای شناسایی آنتی ژن BCMA، که بیان بالایی در سلول های مولتیپل میلوما دارد، مهندسی کردند.

گفتنی است، تا کنون، ۴۳ بیمار در این کارآزمایی ثبت نام کرده اند و با دوزهای فزاینده سلول های CAR -T درمان شده اند. نویسندگان می گویند: داده های آن ها نشان می دهد، درمان سلولی فوق بی خطر است.

به گزارش سیناپرس، آزمایش های انجام شده  نشان می دهد: میزان پاسخ کلی و درصد بیمارانی که سرطان آنها پس از درمان کاهش یافته است 55.8٪ بود و در میان ۲۴ بیمار که دوز بالایی از سلول های CAR- T دریافت کردند، نرخ پاسخ 70.8٪ بود.

آنها خاطرنشان کردند : 53.5 درصد از بیماران تحت درمان پس از درمان عفونت را تجربه کردند و سه مورد نیز مرگ ناشی از عفونت را تجربه کردند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Medicine منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل