نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کتاب مرگ مصر باستان کشف شد

به تازگی یک پاپیروس ۱۶ متری در یک تابوت از دوران مصر باستان توسط تیمی از باستان شناسان کشف شد. این اولین متن کامل پاپیروسی است که در بیش از یک قرن یافت شده است. این پاپیروس در حقیقت کتاب مردگان باستانی یا همان کتاب مشهور موسوم به کتاب مرگ مصر باستان است.

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان در کاوش های جدید خود موفق به کشف یک پاپیروس ۱۶ متری از کتاب مردگان شدند. این کشف در ساقارا انجام شد، گورستانی که در شهر باستانی ممفیس به عنوان محل دفن فراعنه و خانواده سلطنتی مصر استفاده می شد. مطالعات اولیه نشان می دهد، پاپیروس باستانی فوق مربوط به حدود ۵۰ سال قبل از میلاد مسیح است که سلسله بطالسه در مصر حکومت می کردند.

این پاپیروس حاوی متونی از کتاب مردگان فرعونی است. در این کتاب مواردی از دنیای پس از مرگ از جمله طلسم‌ های جادویی که برای هدایت متوفی در دنیای زیرین به صورت ایمن در نظر گرفته شده، نگاشته شده است.

به گزارش سیناپرس، اولین پاپیروس کامل مصر باستان حدود ۱۰۰ سال پیش کشف شده بود و به همین دلیل این یافته جدید دارای اهمیت بسیار زیادی است. چند روز پیش مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، خبر این کشف را اعلام کرد.

وزیری خاطرنشان کرد :این اولین متن پاپیروسی بود که برای حداقل یک قرن گذشته در حالت تکمیل یافت شد.

بر اساس گزارشی که منتشر شد، مشخص می شود که این پاپیروس در یکی از ۲۵۰ تابوت کشف شده در سایت سقاره سال گذشته کشف شده است.به گزارش سیناپرس،مصریان از اوایل عصر برنز، زمانی که سلسله اول فراعنه بر این کشور حکومت می کردند، از سقارا به عنوان گورستان استفاده می کردند. این کشف اخیر به ۵۰ سال قبل از میلاد برمی گردد، زمانی که جانشینان بطلمیوس سردار اسکندر در مصر حکومت می کردند.

این متن باستانی که « پاپیروس وزیری » نامیده شده است، با دقت به آزمایشگاه مرمت موزه مصر در تحریر برده شد. در ابتدا، محققان بر این باور بودند که پاپیروس ۹ متر طول دارد، اما روند بازسازی این اثر نفیس نشان داد که طول آن ۱۶ متر است.

گفتنی است، این یافته تاریخی مهم که در حال مرمت است پس از آماده سازی در موزه بزرگ مصر به نمایش گذاشته می شود. این موزه پس از تکمیل، بزرگترین موزه باستان شناسی در جهان خواهد بود.

به گفته وزیری، دانشمندان مسوول ترجمه این پاپیروس دریافتند: این نوشته حاوی متن هایی از کتاب مردگان فراعنه است. نزدیک ‌ترین ترجمه تحت اللفظی نام کتاب، «کتاب ظهور در روز» یا «کتاب ظهور به سوی نور» خواهد بود.

به گفته باستان شناسان کتاب مردگان مجموعه‌ ای آزاد از متون، اغلب به شکل پاپیروس بود که در تابوت یا محل دفن متوفی قرار می ‌گرفت. این کتاب حاوی دستورالعمل ها و طلسم های جادویی برای کمک به مردگان برای عبور از دنیای اموات بودند که مصریان باستان به آن دوات می گفتند.

طلسم ها و متون قبلی به دیوار اتاق های تدفین یا روی تابوت ها اضافه می شد. بسیاری از این متون بعداً به عنوان بخشی از کتاب مردگان بر روی پاپیروس ها کپی شدند. البته قرار دادن خود کتاب در کنار مردگان متعارف نبود و این سنت بارها در طول تاریخ طولانی مصر باستان تغییر کرد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: greekreporter

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل