پرندگان باهوش کمتر شکار می شوند

مطالعات جدید جانور شناسان نشان می دهد، قرقاول ‌هایی که در دوران نوجوانی در فعالیت های شناختی بهتر عمل کرده اند، در بزرگسالی محدوده‌ های بزرگ ‌تری از قلمرو را برای خود توسعه داده و به روش های بهتری از چنگ شکارچیانی همچون روباه ها فرار می کنند.

به گزارش سیناپرس، حیوانات به طور طبیعی پس از تولد برای خود قلمرو تعیین کرده و در محیط زیست خود حرکت می کنند. این حرکت باعث می شود آن ها با جنبه های مطلوب و نامطلوب زیستگاه خود آشنا شوند. به عنوان مثال، آن ها منابع غذایی موجود و شکارچیان این منطقه را شناسایی کرده و از این دانش برای بقا بهره می گیرند. اگرچه انتظار می رود توانایی به خاطر سپردن این ابعاد زیستگاه برای توسعه محدوده قلمروی این حیوانات مهم باشد، اما ارتباط بین حافظه و محدوده قلمروی جانوران به ندرت به طور مستقیم توسط محققان  آزمایش شده است.

به همین دلیل تیمی از پژوهشگران جانور شناس به سرپرستی رابرت هیتکوت، ۱۲۶ قرقاول جوان را پرورش داده و از ۳ تست استاندارد شناخت حیوانات برای اندازه گیری حافظه کوتاه مدت و بلند مدت آن ها استفاده کردند.

در این مطالعات قرقاول ها وظیفه داشتند یک رنگ خاص را با یک غذا مرتبط کرده و در این راستا دو مسیر دارای پیچ و خم برای شناسایی به آن ها داده شد. به گزارش سیناپرس، هنگامی که پرندگان ۱۰ هفته سن داشتند، محققان آن ها را در یک محیط نیمه طبیعی از جنگل ها، علفزارها زمین های دارای کاربری کشاورزی در بریتانیا رها کردند. گفتنی است حرکات این پرندگان با برچسب های رادیویی ردیابی می شد که این موضوع به محققان اجازه می داد محدوده خانه آن ها را نقشه برداری کنند.

به گزارش سیناپرس، جانور شناسان در پی این مطالعه دریافتند قرقاول ‌هایی که نمرات بالاتری در تست‌ های حافظه داشتند، محدوده قلمروی بزرگ ‌تری ایجاد کرده و در تهدیدهای ایجاد شده به واسطه شکار توسط روباه‌ ها، نرخ بقای بالاتری داشتند. این یافته ها همچنین نشان می ‌دهد که وقایع مرگ ‌و میر زمانی که پرندگان در حاشیه محدوده خانه ‌شان بودند، شایع‌ تر بود و بر این اساس مشخص می شود که آن ها ممکن است کمتر با پناهگاه‌ های موجود در این مناطق آشنایی داشته باشند.

یافته های فوق نشان می دهد:ارتباط مهمی بین توانایی شناختی و استفاده از فضا در طبیعت وجود دارد. این تیم مطالعاتی با اندازه‌ گیری بقا به عنوان یک جنبه کلیدی، پیشنهاد می ‌کنند که انتخاب طبیعی به رشد پرندگانی با حافظه بهتر کمک می ‌کند.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.