نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان روماتیسم به کمک تعامل مولکولی با سیستم ایمنی بدن

پژوهشگران ژاپنی موفق به کشف یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده بیماری ورم رماتیسم مفصلی شدند. این کشف جدید و  بسیار ارزشمند می تواند کلید درمان قطعی بیماری های  گروه ورم مفاصل و رماتیسم مفصلی باشد.

در بدن افراد سالم ، سلول های T حکم برج مراقبت و کنترل را داشته و وجود این سلول ها برای سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند. آن ها عوامل بیماری زا را تشخیص داده و شناسائی می کنند. سلول های T دارای انواع مختلفی بوده و هر یک کارکردی متفاوت در شناسائی عوامل بیماری زا دارند.

مطالعه روی بیماران مبتلا به این بیماری  نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن در شرایطی خاص ، برخی از سلول های دیگر بدن را به اشتباه، به عنوان عاملی تهدید کننده شناسائی کرده و به این سلول ها حمله می کند. نتیجه این فعل و انفعالات و مبارزه سیستم ایمنی بدن با سلول های مذکور ، ایجاد درد و ورم در مفاصل است.

تا پیش از این پژوهشگران دقیقا نمی دانستند که کدام مولکول و به چه دلیل فرمان  تهاجم  را برای سیستم ایمنی بدن صادر می کند.  بر اساس آزمایش های انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه کیوتوی ژاپن با همکاری چندین انستیتوی پژوهشی دیگر در این حوزه ، مشخص شد که مولکولی که در این شرایط به سیستم ایمنی بدن فرمان حمله به بافت های سالم را می دهد نوعی سلول موسوم به سلول T هستند که ترکیب پروتینی بافت درون سلولی بسیار پیچیده ای دارد. 

این تیم پژوهشی در ادامه بررسی های خود با مطالعه روی بیماران مبتلا به ورم مفاصل رماتیسمی ،  دریافتند که سیستم ایمنی بدن انسان در 17 درصد مواقع در شناسائی عوامل بیماری زا توسط این سلول ها دچار اشتباه شده و به بافت های سالم مفصلی حمله ور می شود.

به باور پژوهشگران ، این دستاورد می تواند در بهبود و مداوای بیماران مبتلا به عارضه ورم مفاصل رماتیسمی مفید باشد. بر اساس آمار های موجود تنها در کشور ژاپن بیش از 700 هزار بیمار مبتلا به ورم رماتیسمی مفاصل زندگی می کنند. البته باید خاطر نشان کرد که این پژوهش ها در مراحل اولیه قرار داشته و برای رسیدن به راه حل درمان قطعی،  نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

در نوع پیشرفته این بیماری، استخوان ها و غضروف های بدن بیمار دچار آسیب جدی شده و بیمار با مشکلات زیادی رو به رو و حتی فرم و حالت انگشتان دست یا پا از حالت عادی خارج می شوند.

دکتر یوشی ناگ ایتو دستیار پرفسور در رشته آسیب شناسی دانشگاه کیوتو و از اعضای این تیم پژوهشی در این ارتباط گفت : در صورتی که ما با استفاده از این کشف جدید قادر به متوقف کردن عملکرد سلول T شویم ، گامی بزرگ در درمان قطعی بیماری ورم مفاصل رماتیسمی برداشته شده است.

در بدن افراد سالم ، سلول های T حکم برج مراقبت و کنترل را داشته و وجود این سلول ها برای سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند. آن ها عوامل بیماری زا را تشخیص داده و شناسائی می کنند. سلول های T دارای انواع مختلفی بوده و هر یک کارکردی متفاوت در شناسائی عوامل بیماری زا دارند. به نظر می رسد که در بدن انسان صدها میلیون سلول  T وجود داشته باشد.

اختلال در عملکرد سلول های T   سبب می شود که سیستم ایمنی بدن به سلول ها و بافت های سالم حمله ور شود که این موضوع اصلی ترین دلیل بروز بیماری ورم مفاصل رماتیسمی است. 

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی U.S. scientific journal Science به چاپ رسیده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل