نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی یک پهپاد برای جمع‌آوری مواد ژنتیکی از درختان

یک پهپاد با نام eDrone در سوئیس طراحی شده است که مواد ژنتیکی ریخته‌شده را از شاخه‌های درختان جمع‌آوری نموده و به محققان این امکان را می‌دهد تا تعیین کنند کدام گونه‌های جانوری در یک منطقه مشخص زندگی می‌کنند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، اگر می خواهید بدانید که کدام حیوانات در یک مکان مشخص وجود دارند، یک راه خوب برای پیدا کردن این موضوع این است که به دنبال DNA ریخته شده آنها بگردید. یک پهپاد جدید برای کمک به دانشمندان در انجام این کار طراحی شده است که با چسبیدن خود به خود به شاخه‌های درخت نمونه‌های مورد نظر جهت استخراج DNA را جمع آوری می‌کند.
جانوران در طول زندگی خود DNA را از طریق مدفوع، پوست خشک شده و سایر مواد ژنتیکی در محیط پراکنده می‌کنند. بنابراین، دانشمندان با بررسی نوع DNA محیطی (eDNA) که در نمونه‌های آب، خاک یا هوا وجود دارند، می توانند تعیین کنند که کدام گونه جانوری در منطقه وجود دارد.

در میان بسیاری از کاربردهای دیگر، اخیرا شاهد آنالیز eDNA بوده‌ایم که برای بررسی کوسه‌های سفید بزرگ در نزدیکی سواحل، مستندسازی اکوسیستم یخ‌زده ماقبل تاریخ و حتی جستجوی هیولای دریاچه نس استفاده می‌شود.

البته مواد ژنتیکی موجود در هوا به طور نامحدود در هوا باقی نمی ماند، بلکه پس از مدتی، روی سطوحی مانند شاخه‌ها می‌نشیند. با این حال، جمع‌آوری دستی eDNA از شاخه‌هایی که در بالای تاج جنگل قرار دارند، بسیار سخت و زمان‌بر است و اینجاست که پهپاد به کمک ما می‌آید.

این کوادکوپتر با استفاده از یک دوربین تشخیص عمق و سنسورهای دیگر، به طور مستقل راه خود را به سمت شاخه هدف شروع می‌کند. سپس هواپیما روی آن شاخه فرود می‌آید و قفسی را در قسمت تحتانی خود به برگ‌ها فشار می دهد. با انجام این کار، هر ماده ژنتیکی که روی شاخه وجود دارد به نوارهای چسبنده قفس می‌چسبند. در نهایت، پس از تکمیل فرآیند نمونه‌برداری، eDrone خود را به زمین بازمی‌گرداند، جایی که دانشمندان می‌توانند eDNA جمع‌آوری‌شده را بازیابی کنند.

در آزمایش‌هایی که تاکنون انجام شده، این پهباد بر روی هفت گونه درخت مورد استفاده قرار گرفته و از آن‌ها 21 نوع DNA از گروه‌های مختلف جانوران جمع‌آوری شده است. اطلاعات لازم در مورد این پهباد در مجله Science Robotics منتشر شده است.

مترجم: تقی قاسمی
منبع: New atlas

خروج از نسخه موبایل