نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شرکت‎های دانش بنیان در ایران چگونه ارتقا می یابند؟

شرکت های دانش بنیان، موتور محرک اقتصاد در کشورهایی هستند که پیشرفت خود را در گرو فناوری های نوین می بینند. محققان کشورمان در یک مطالعه پژوهشی، به تعیین راهبردی برای ارتقای عملکرد این گونه شرکت ها در ایران پرداخته اند.

به گزارش سیناپرس، دانش، آميزه ای پويا از تجربه ها، اطلاعات و بينش های ساختاری است. بشر در طول تاريخ همواره به دنبال كسب دانش بوده و امروزه نیز كسب رتبه آن، يكی از اهداف بسيار مهم كشورها و شركت ها است. بنابراين پيدايش شركت هايی كه شالوده اصلی آن ها مبتنی بر دانش و استفاده از ايده ها و نوآوری هاست، از واقعيت های دنيای كسب و كارهای جديد است.

بررسی شواهد و مطالعه فراروندهای جهانی حاكی از آن است كه رقابت پذيری كشورها و كسب و كارها به توانايی آن ها در توليد، توزيع و به كارگيری دانش به ويژه دانش فناورانه بستگی دارد. در جهان معاصر، كشورهای مختلف به دانش و فناوری به مثابه منبع كليدی كسب مزيت رقابتی و همچنين به منزله ابزار اساسی بهبود سطح زندگی مردم می نگرند.

صاحب نظران معتقدند: اقتصاد دانش بنيان، اقتصاد نوينى است كه در آن توليد، توزيع و استفاده از دانش و اطلاعات، منبع اصلی رشد، ايجاد ثروت و اشتغال محسوب می شود. شركت هاى دانش بنيان، پيشران چنين اقتصادهايی هستند كه دانش و اطلاعات، جزء جدايی ناپذير از دارايی های اساسی آن ها است و رسالت آن ها، هم افزايی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش بنيان، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری سازی نتايج تحقيق و توسعه در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان است. برآيند جامعه پساصنعتی امروز، فضايی است كه در آن، كسب و كارها نه تنها در ايران بلكه در تمامی نقاط دنيا و در همه عرصه های اقتصادی، از رقابت فراگير و پرچالش مصون نيستند و بایستی به طور مداوم در صدد توسعه همه جانبه خود باشند.

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران و قزوین در رابطه با این موضوع، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، راهبردی برای ارتقای عملکرد شرکت‎های دانش‎بنیان ایران ارائه شده است.

محققان فوق در این پژوهش، ضمن مطالعه اسناد و مدارک، مرور ادبیات نظری، انجام مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه با خبرگان و صاحبان شرکت‌های دانش ‏بنیان ایران، از روش نظریه زمینه‌ای و قابلیت ‏های نرم‌افزاری نیز استفاده کرده اند.

نتایج اين پژوهش حاکی از آن است كه هر كسب و كاری به دليل شرايط و اقتضائات محيطی، ويژگی های سازمانی، روند بازار هدف، پويايی های محيطی، متنوع بودن اهداف تجاری، نوع و ماهيت محصولات و خدمات توليدی می تواند و بايد برداشت خاص خود را از بازارگرايی با تمركز بر تعدادی از سازه ها و مولفه ها داشته باشد.

حمیدرضا سعیدنیا، محقق گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و همکارانش در این خصوص می گویند: یافته های این پژوهش نشان می دهد كه شركت های دانش بنيان ايران به منظور ارتقای عملكرد خود در بازارهای آشفته تر، با تلاطم تكنولوژيكی بيشتر و شدت رقابت بالاتر، بايد اصطلاحا بازارگراتر شوند. بازارگرايی در اين تحقيق يعنی اين كه اين دسته از شركت ها بايد بر ابعاد مشتری گرايی، رقيب گرايی، هماهنگی ميان كاركردی، نوآوری گرايی، آينده گرايی و يادگيری گرايی تاكيد بيشتری داشته باشند و ساختار خود را براساس آن ها شكل داده و بازتعريف كنند.

آن ها می افزایند: سازمان هايی كه در معرض تغييرات سريع و فناوری های نوظهور قرار دارند، مي توانند از طريق نوآوری های تكنولوژيكی، مزيت رقابتی را خلق كنند. درنتيجه تاثير بعد نوآوری در بازارگرايی بر عملكرد افزايش می يابد. در مقابل، سازمان هايی كه با تكنولوژی های پايدار و بالغ كار می كنند، اين كه بتوانند از طريق نوآوری و تكنولوژی به مزيت رقابتی دست يابند، نسبتا دور از انتظار است و بايد بيشتر بر بعد مشتری گرايی متكی باشند.

در این پژوهش همچنین اشاره شده است که هرچه درجه فشردگی رقابت كمتر باشد، تأثير مثبت مشتری گرايی بر عملكرد بيشتر خواهد بود و نيز هرچه درجه فشردگی رقابت بيشتر باشد، تأثير مثبت رقيب گرايی بر عملكرد بيشتر خواهد بود.

سعیدنیا و همکارانش معتقدند: تاثير بازارگرايی بر عملكرد كسب و كار، موضوع تحقيقات گسترده ای است كه با رويكردهای گوناگون در كشورهای مختلف دنيا انجام شده و مورد بررسی و كاوش همه جانبه قرار گرفته است و نشان می دهد كه پيوند ميان بازارگرايی و عملكرد كسب و كار در سراسر جهان مثبت و سازگار است.

این یافته ها که توجه به آن ها می تواند به غنای بیشتر عملکرد شرکت های دانش بنیان بینجامد، در فصل نامه مدیریت کسب و کار وابسته به دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل