نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه مخاطبان فیلم های هنری را زیاد کنیم؟

در یک مطالعه پژوهشی، محققان حوزه مدیریت بازرگانی به بررسی روش های افزایش مخاطبان فیلم های هنری به عنوان آثار فرهنگی مهم و تاثیرگذار بر جامعه پرداخته اند.

از نظر جامعه شناسان، در هر مقوله ای و از جمله هنر و به طور ویژه سینما، سه نوع سليقه اصلي و مؤثر را مي توان تشخيص داد كه عبارتند از: ١) مشروع يا نخبه پسند،٢) ميانه و ٣) عامه پسند. مخاطبان فيلم های هنري از اهميت بازاريابي بالايي برخوردار هستند، چرا كه آن ها بيشتر به تماشای فيلم علاقه مند هستند، از نگرش مطلوب تری نسبت به فيلم برخوردارند و نسبت به شرايط سينما و تئاتر بيشتر از مخاطبان فيلم های تجاری تأثير می گيرند.

بازار فيلم هنری، گروه های خاصی از مصرف كنندگان را كه در جامعه ما می تواند مهم باشد، هدف قرار مي دهد. اين مصرف كنندگان، فيلم ها را به طور جدی تری دنبال مي كنند و دارای الگوهای مصرف فرهنگی خاصی هستند.

بنا بر نظر متخصصان، اگرچه الگوبرداري از رفتار مخاطبان، كار ساده اي نيست، اما ارزيابي موفقيت واقعي سينما با رفتار تعداد زيادي از مخاطبين گره خورده است. اصطلاح «مصرف كننده فيلم» فراتر از واقعيت مخاطبان تماشاي فيلم ها، براي توصيف روندی كه از طريق آن يك فرد در معرض بازاريابی هنری قرار می گيرد استفاده می شود. بازاريابی فيلم هنري به گروه مشتريان كوچك تری كه به دنبال مصرف كالايی تحت عنوان «فيلم هنری» هستند، مي پردازد كه متناسب با نيازها و ترجيحات مخاطب خاص فراهم می شوند و در عين حال تلاش می کند عرضه كالای خود را در ميان طيف بيشتری ازتماشاگران گسترش دهند.

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در رابطه با این موضوع، سعی کرده اند از طریق یک مطالعه پژوهشی، عوامل تأثیرگذار بر مصرف فیلم های هنری را مورد واکاوی قرار دهند.

در این مطالعه، پژوهشگران با انجام مصاحبه استاندارد علمی با تعدادی از برجسته ترین دست اندرکاران بخش های مختلف تولید، توزیع و نمایش فیلم و نیز سیاست گذاران و اساتید هنر- صنعت سینما که سال ها تجربه و مسئولیت در حوزه های نظری و عملی داشته اند، اطلاعات مورد نیاز پژوهش را جمع آوری و آنالیز کرده اند.

نتايج این پژوهش بيانگر اين حقيقت است كه در جهان امروز، برای دستيابی به مخاطبانی كه مصرف كننده فيلم های هنری باشند، ضمن توجه به پيشرفت های صورت گرفته در عرصه صنعت و تكنولوژی و امكاناتی كه رايانه و اينترنت دراختيار ما مي گذارند، محافلی كه ريشه در سنت ها دارند و مي توانند در راستای اهداف مورد استفاده قرار گيرند، نبايد از نظر دور بمانند.

به گفته منصوره علیقلی، محقق گروه مدیریت بازرگانی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، با كاربست اين ايده، نقش «فضای مجازی» چه در عرصه تبليغات و چه در حوزه پخش و نمايش مورد التفات ويژه قرارگرفته است. با توجه به تعدادي از فيلم هاي جديد كه در هر هفته اكران مي شوند، توصيه كنندگان آنلاين، نقش مهمی در پيشنهاد فيلم برای اعضای خانواده يا گروه های دوستان برای تماشا، چه در خانه و چه در سينماها بازی می كنند.

آن ها می گویند: از طرفي «پاتوق های فرهنگی» كه از ديرباز مكانی برای دور هم نشينی افراد، متفكرين و صاحب نظران و تبادل نظر و عقيده بوده اند، به عنوان راهكاري كه در ساير كشورها نيز مورد استفاده قرار می گيرد، مورد توجه بوده است. برخی نظریه پردازان، پاتوق را بخشی از حوزه عمومی می دانند كه در آن افكار عمومی شكل می گيرد و آدم ها بر اساس گفتگو و تعامل با يكديگر در مورد علايق عمومی به تبادل نظر می پردازند. در چنين محيط هايی، روش های تبليغ دهان به دهان كه يكي از مؤثرترين روش های تبليغ فيلم های هنری است، به شكلی قابل لمس و شناسنامه دار انجام پذيرفته و به گسترش مخاطبان اين فيلم ها كمك شاياني مي كند.

ويژگي مهم و قابل توجه عوامل استخراج شده دراين تحقیق، درهم تنيدگي آنان است. اين عوامل با هم در تعامل نزديك بوده و همچون حلقه هاي يك زنجير ضمن بهره گيري از پتانسيل و ويژگي هاي يكديگر، مي توانند در جهت تقويت همديگر عمل نمايند كه اين، خود نيز موجب تسهيل و تسريع در دستيابي به اهداف مي گردد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در قالب یک مقاله فنی و علمی پژوهشی در فصل نامه مدیریت کسب و کار متعلق به دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انتشار یافته اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل