عضو هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین؛
کوین طلایی تهران _مسکو راهگشا است

به گزارش سیناپرس: کوین‌تلگراف به‌نقل از روزنامه‌ ودوموستی نوشت که دو دولت ایران و روسیه در حال تلاش هستند تا یک رمز ارز جدید خلق کنند، این رمز ارز به ارزش ذاتی طلا گره خورده است و قرار است به عنوان توکن منطقه ای در خلیج فارس عمل کند، به گفته این رسانه، تهران و مسکو قصد دارند این رمز ارز را در مبادلات منطقه ای جایگزین دلار نمایند.

افشین آشوری عضو هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین و رمزارز اتاق بازرگانی در اینباره به سیناپرس گفت: با توجه به تحریم های یکجانبه تحمیل شده به کشورمان، بخش زیادی از کارشناسان بلاکچین چندین سال است که به مسئولین پیشنهاد می دهند تا ظرفیت های این حوزه را در نظر بگیرند. بدیهی است که رمزارزها بسترها و فرصت های جدیدی را پیش روی تجار ایرانی قرار می دهند، راه اندازی رمز ارز ایران و روسیه نیز در نوع خود اقدامی مثبت و راهگشا است که قطعاً با استقبال تجار دو طرف روبه رو خواهد شد. البته می توان در تجارت دو سویه از رمز ارزهای موجود نیز استفاده کرد، با این همه راه اندازی یک رمز ارز یونیک و انحصاری قطعاً به توسعه تجاری دو کشور کمک خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به گفته ها در این زمینه، پشتوانه کوین جدید تهران مسکو، طلا خواهد بود، این مسئله علاوه بر آنکه باعث اطمینان بخشی بیشتر به کاربران می‌شود، از نوسانات شدید این رمز ارز جدید نیز جلوگیری خواهد کرد و آن را در شرایط استیبل تری قرار می دهد، البته استیبل کوین های دیگری مانند تتر هم وجود دارد که برای استفاده در تجارت بین الملل بسیار مناسب است. متاسفانه ما در زمینه بسترسازی های حاکمیتی و قوانین بانکی مرتبط با رمز ارزها بسیار عقب تر از دنیا هستیم. دولت برزیل اخیراً برای استفاده گسترده از رمزارزها در تجارت، قانونی بسیار راهگشا مصوب کرد، وقتی اقتصادهای در حال توسعه ای مانند برزیل چنین می کنند، ما نیز که یک کشور در حال توسعه هستیم باید از این تجارب بهره ببریم.  

عضو هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین و رمزارز اتاق بازرگانی همچنین بیان کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این بین نقشی بسیار کلیدی و تعیین کننده ایفا می کند، بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار مالی، می تواند راه را برای کریپتوکارنسی باز کند و یا در این مسیر مانع ایجاد نمایید، اگر بانک مرکزی قبول کند که صادر کنندگان بتوانند دریافتی خود را به صورت رمز ارز دریافت کنند، این رمز ارز می تواند به منظور واردات به وارد کننده تحویل داده شود و این چرخه ما را از بسیاری، مشکلات ایجاد شده توسط تحریم می رهاند. در صورت استفاده از رمز ارز برای واردات و صادرات تجار کشور از سویفت بین المللی بی نیاز می شوند و این مسئله قدرت مانور وزارت خزانه داری آمریکا، برای آسیب زدن به اقتصاد کشور ما را به شدت کاهش خواهد داد.

آشوری گفت: دلار واحد پول رسمی کشور ایالات متحده آمریکا است و طبیعی است تا زمانی که تجارت خارجی ما با استفاده از دلار باشد، آمریکا خواهد توانست در جاده تجارت بین المللی ایران دست انداز ایجاد کند، اما رمز ارزها و بستر بلاکچین از این قدرت برخوردار هستند که عدالت و برابری را تا حدی به عرصه تجارت بین الملل بازگردانند. این که ایران و روسیه تصمیم گرفته اند از یک رمز ارز برای مبادلات دو سویه استفاده کنند، تصمیم به جایی است که می تواند به تجارت ما با دیگر کشورها نیز منتج شود.

وی افزود: خوشبختانه رئیس جدید بانک مرکزی از جمله بانکداران بسیار با دانش کشور محسوب می شوند و انتصاب وی به سمت ریاست این نهاد مهم، امید تازه ای را در دل فعالان حوزه بلاکچین زنده کرده است. علاوه بر این علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت کشور هم در این زمینه تلاش های بسیار خوبی انجام داده اند تا از سیادت دلار بر اقتصاد کشورمان بکاهند، بر اثر تلاش های ایشان زمینه واردات خودرو با استفاده از رمز ارز فراهم شد و مقداری واردات نیز در این حوزه انجام گرفت.

این کارشناس ضمن ارائه توضیح بیشتر در خصوص نقش کریپتو کارنسی در توسعه تجارت بین الملل، اظهار کرد: وقتی در اثر تحریم برای تجارت بین الملل ما محدودیت ایجاد شده است، باید خلاق بود، رمز ارزها همان خلاقیتی است که کشور ما به شدت به آن احتیاج دارد، امیدوار هستیم مسئولان این ظرفیت عظیم را ببینند و برای هر چه فعال تر کردن آن در کنار بخش خصوصی باشند.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا