برای اولین بار در ۹۹۳ سال گذشته

امروز مصادف ۲۱ ژانویه برابر با یکم بهمن ماه، برای اولین بار در ۹۹۳ سال گذشته ماه کمترین فاصله با زمین را خواهد داشت و این رویداد مجددا در ۳۴۵ سال آینده و در سال ۲۳۶۸ به وقوع خواهد پیوست. گفتنی است که آخرین بار ماه این میزان فاصله را با زمین در سال ۱۰۳۰ داشته است.

به گزارش سیناپرس، به گفته محققان مدار ماه به دور زمین یک دایره کامل نیست. در عوض شکل آن بیضوی و شبیه یک دایره کمی کشیده است. این موضوع نشان می دهد که فاصله ماه و زمین در طول یک ماه متفاوت است. نزدیکترین نقطه به زمین در مدار ماه به عنوان حضیض و دورترین نقطه به عنوان اوج شناخته می شود.

بر اساس داده ها، سه رویداد ماه نو یا New Moons در  ۲۰۰۰ سال گذشته در فواصل کمتر از ۳۵۶۵۷۰ کیلومتر رخ داده است. به گفته محققان، زهره و زحل نیز روز بعد از این ماه نو در یک راستا خواهند بود و احتمالا در بیشتر دوربین ‌های دوچشمی و برخی تلسکوپ ‌ها، هر دو سیاره در یک ناحیه دید قرار می‌ گیرند. دانشمندان توضیح می دهند که این دو سیاره را می توان با چشم غیر مسلح یا یک دوربین دوچشمی نیز دید.

به گفته کارشناسان ماه نوی امشب از نظر فرهنگی مهم به شمار می رود، زیرا نشانه آغاز سال نوی قمری چینی و سال خرگوش است. رویداد سال نوی قمری چینی که به عنوان جشنواره بهار نیز شناخته می شود، هزاران سال است که در چین جشن گرفته می شود. این موضوع بر اساس یک تقویم پیچیده است که هر دو سیستم قمری و شمسی را برای تعیین تاریخ ترکیب می کند.

به گزارش سیناپرس، تغییر فاصله ماه از زمین در چنین اتفاقی ضروری است. خورشید گرفتگی کامل، که بعداً در ۲۰ آوریل مصادف با ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در استرالیا، تیمور و غرب پاپوآ رخ خواهد داد، در صورت اتفاق افتادن این نزدیکی به وقوع خواهد پیوست. همچنین خورشید گرفتگی حلقوی که در ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۲) در ایالات متحده، مکزیک و آمریکای جنوبی رخ خواهد داد، ناشی از ناتوانی ماه نو در پوشاندن کامل خورشید در فاصله نسبتاً دور است و بنابراین کوچکتر به نظر می رسد.

مترجم: فاطمه امینی

منبع: livemint

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا