شناسایی ساختار جهان از نه میلیارد سال پیش

ستاره شناسان در حال بررسی یک سیگنال رادیویی هستند که از فاصله و زمانی بسیار دور و از اعماق کهکشان ها ارسال شده است. محققان دانشگاه مک گیل می گویند: این سیگنال قدیمی ترین سیگنالی است که تاکنون از فضا به زمین رسیده است.

به گزارش سیناپرس، محققان کانادایی موفق به شناسایی قدیمی ترین امواج ارسال شده از اعماق فضا شدند که به زمین رسیده است. مطالعه این سیگنال ها به محققان کمک می کند تا در مورد ساختار جهان در بازه زمانی حدود نه میلیارد سال پیش اطلاعات بیشتری کسب کنند!

محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق توضیح می ‌دهند: سیگنال ‌های رادیویی که از کهکشان ‌های دیگر منتشر می ‌شوند در فواصل دور ضعیف می‌ شوند. این ویژگی بدان معناست که دریافت سیگنال‌ های کهکشان ‌هایی که از سیاره ما دورتر هستند، برای تلسکوپ ‌های رادیویی کنونی دشوارتر از سایر امواج است.

بر اساس گزارش های رسمی، تیمی از محققان کانادا و هند با استفاده از تلسکوپ رادیویی غول پیکر مترووو این سیگنال قدیمی را در طول موج مشخصی به نام خط ۲۱ سانتی متری ثبت کردند.  این اولین باری است که این نوع سیگنال رادیویی در چنین فاصله طولانی شناسایی می شود.

به گزارش سیناپرس، آرناب چاکرابورتی، محقق فوق دکترای دانشگاه مک گیل، در این رابطه می ‌گوید: تا به حال، گرفتن این سیگنال خاص تنها از یک کهکشان نزدیک امکان ‌پذیر بوده است، اما به لطف یک پدیده طبیعی به نام عدسی گرانشی، ما توانستیم سیگنال ضعیفی را از فاصله ‌ای بی ‌سابقه ثبت کنیم. این روش به ما کمک می کند تا ترکیب کهکشان ها را در فواصل بسیار بیشتر از زمین درک کنیم. گفتنی است قدمت این سیگنال به ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سال قبل می رسد!

گفتنی است در حین بررسی این سیگنال، دانشمندان دریافتند که جرم اتمی گاز در کهکشان  SDSSJ0826+5630 تقریباً دو برابر ستارگانی است که می‌توانیم از زمین ببینیم.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا